Lifestyle,Personal

Babyborrel: ik heb u hulp nodig!

babyborrel organiseren 9 juli vieren we ten huize Liesellove feest. Feest omdat Céleste geboren is. En ook al is het nummer drie, en valt het heel erg op hoe veel minder interesse er is dan bij Axelle, (ja dat cliché klopt echt: hoe meer kinders, hoe minder bezoek en belletjes,) wij gaan dat vollen bak vieren. Ten tijde van Axelle deden we minifeestjes in ons eigenste huis. Bij Baptiste huurden we een oeroude Vlaamse parochiezaal. Bij Céleste doen we het terug thuis. Maar deze keer niet opgedeeld in mini-feestjes. Neen, we doen één groot feest. Buiten dan nog wel. Bij slecht weer geen opties om binnen iets te doen. Het moet dus mooi weer zijn! 

Dat we omwille van dat weer best iets tent-achtig voorzie, daar zit niks anders op. Ik ben positief maar you never know… Dus anyone, tent-tips regio Gent? Of kan een mens zich ook beredderen met party-tenten? En heeft iemand dat dan te leen?

Maar, dat tentgedoe, dat zal mij worst wezen. Ik heb andere katjes te geselen. Nog één maand en dan is het van datte… Babyborrel buiten. Maar, hoe vaak ik me ook voorneem om dat niet meer te doen, ik ondernam nog niks. Dacht niet na over een concept, over wil ik zelf eten maken of niet, (om nog maar te zwijgen over welk soort eten dan), welke drank, welke kinderanimatie… Kortom: nul voorbereiding tot nu toe. Dat het in orde komt, dat weet ik zeker. Uiteindelijk draait het op zo een babyborrel enkel om gezellig samen zijn en nieuw leven vieren!

’t Is echter zo dat dezer dagen 24 uren nog lijken te bestaan uit 12 uren. Werkelijk. Elke dag gaat maar een beetje open en vooral terug heel snel toe! Telkens ik denk, nu begin ik eraan is er plots wel iets anders dat zeker gedaan moet worden. Lees: een Céleste die niet wil slapen en verdriet/pijn heeft, een kind dat roept ‘mama, ik heb kaakaaaa gedaan’ of een ander kind dat bovenop de tafel staat te dansen. Omdat ik echter alles graag tot in de puntjes in orde heb, roep ik jullie hulp in.

Deze morgen deed ik dat al op Facebook en nu dus op de blog ook! Wat zijn jullie ultieme tips? Wat raden jullie aan: zelf eten maken of alles bestellen bij een bakker of iets soortgelijk? Of gingen jullie voor een food-truck? En dan nog iets: zoet of hartig? Of en/en? Welke animatie voor kinderen is top? (Want volgens mij zullen er meer kinderen dan volwassenen zijn…) Een springkasteel? Grime? Kleurpotloden? Of nog iets anders? En hoe pak je de buitenversiering aan? Liefst nog in thema van Céleste haar geboortekaartje. Dus ultieme tips zijn ook hier meer dan welkom. En ja weet dan ook dat de budgetten niet eindeloos zijn. Vrijwillig personeel is bijgevolg ook altijd welkom, haha.

Een beetje DIY mag zeker ook maar denk eraan: deze moeder is druk, drukker, drukst en kan dus hele avonden bezig zijn met fijne DIY. (Spijtig genoeg want ik vind dat eigenlijk de max.) Wilt ge mij komen helpen, ge zijt wel altijd welkom! Met twee is het altijd leuker dan alleen. (Lees: terwijl ik bezig ben met Céleste zet ik u aan het werk, haha.)

En dan is er nog iets. Axelle wordt 1 juli 4 jaar! Ik ging eerst twee afzonderlijke feesten doen maar werkelijk twee weken na elkaar grote feesten doen, dat zit er niet in. (Of ik moet de rest van de zomervakantie bekomen, haha.) Dus, wie heeft tips om het ook voor haar onvergetelijk te maken?

U ziet het, het is allemaal nog erg onduidelijk, een beetje warrig en chaotisch. Eeuwige dankbaarheid dus als u even een berichtje nalaat met de eigenste ervaringen. Dat zet mijn brein aan het werken en dan weet ik dat het helemaal goed komt! 

P.s.: het is een babyborrel tussen 14 uur en 18 uur!


20 Comments

  • Reply
    ElsS
    7 juni 2017 at 16:46

    Geen ‘shitty party’ voor jou dus (voor mij ook niet hoor ;-)) maar misschien wel beetje van ‘potluck’ doen al moet je dan best wel wat instructies meegeven of ergens een document delen waarop iedereen ingeeft wat ze zullen meebrengen (doen wij altijd voor de desserten op het zomerfamiliefeest en dat werkt wel).
    Heb je een muur waarop getekend kan worden? Je zou met stoepkrijt snel versiering kunnen aanbrengen in het gewenste thema en dan heb je meteen een instant photobooth. Nog wat leuke props bijleggen en plezier gegarandeerd (en aangezien ongeveer iedereen een smartphone heeft, fotografen genoeg). In het andere geval eventueel iets uittekenen op een groot vel papier en dat aan de muur bevestigen maar dat is misschien wel gemakkelijker gezegd dan gedaan 😉
    Kleurplaten en kleurpotloden of kleurkrijtjes (wat mij betreft geen stiften tenzij je er hebt die gemakkelijk uitwasbaar zijn maar blijft toch altijd gedoe met dopjes die dan verloren gaan of stiften die liggen uit te drogen bij warm weer) kunnen meestal veel kinderen en leeftijden bekoren. Kwestie van leuke platen te kiezen, er eventueel opdrachtjes bij te verzinnen, meteen een waslijn of zo voorzien waar je de mooiste werkjes kan ophangen met knijpertjes of met kleefband aan een ‘wall of fame’ kan ophangen. Een grote tekenrol uit Ikea (of oud behangpapier) is ook altijd leuk voor kilometertekeningen 🙂
    Indien erg warm weer dan kunnen waterpistooltjes of waterballonnen wel soelaas brengen, wel meestal een volwassene of iets oudere kinderen nodig om de ballonnen op te vullen en vooral dicht te knopen en nadien inzamelactie van restjes natuurlijk.
    Ik hoop dat je iets kan met deze tips en alvast een hele fijne dag gewenst!
    (en mocht je echt handen tekort hebben, laat dan nog iets weten? Als mijn agenda dan nog vrij is – juliplanning moet nog deels worden opgemaakt – en ik geraak bij jou met de fiets…)

  • Reply
    Sabine Van Melkebeke
    7 juni 2017 at 16:48

    Als kinderanimatie: de kip van Troje- gekke kapsalon, een speelcaravan voor de kinderen huren (Karafan, lijkt me wel leuk, wel geen ervaring hiermee).

  • Reply
    Anna Maria
    7 juni 2017 at 17:00

    Poef een heuse baby borrel, ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord 😉

  • Reply
    Evelien
    7 juni 2017 at 17:29

    Voor catering zijn de hapbokaaltjes van http://www.luncherie.be een aanrader! Lekker, verzorgd en gezond

  • Reply
    m(i)e
    7 juni 2017 at 18:57

    Laat iedereen zelf iets meebrengen van eten?

  • Reply
    mamafoursuns
    7 juni 2017 at 19:53

    Wij gingen voor een mix van bestellen (themataart, macarons, sandwiches, etc…) én zelf maken (cake, pudding, skyr,…). Qua versiering lijkt het me wel mooi als je de cactusjes van het geboortekaartjesthema laat terugkomen? Ik denk aan tafelstukjes met dezelfde plantjes bv. Bij Ava hebben ze trouwens leuke cocktailprikkers met cactusjes. Voor Axelle misschien een eigen taart met kaarsjes en kroon voorzien, zodat zij ook duidelijk een feestvarken is die dag?

  • Reply
    An
    7 juni 2017 at 21:29

    Wij hadden laatst een communiefeest, koffiemobiel.be is langsgeweest koffie/thee/chocomelk a volonté mét verse gebakken poffertjes. Een aanrader!

  • Reply
    Tine
    7 juni 2017 at 21:57

    Wat ik mij herinner van de communiefeesten bij ons thuis vroeger (altijd tuinfeesten met geen groot budget): een springkasteel betekent uuuuren plezier. Mijn ouders vroegen een drietal 16-jarigen via de gezinsbond of een bevriende babysitter met vriendinnen om de kinderanimatie (schminken, oogje in t zeil op springkasteel, bellen blazen, buitenspelletjes,…) te voorzien en tussendoor een beetje te helpen met afwassen en zorgen dat iedereen voorzien bleef van eten en drinken. Dat vonden wij als kind heel tof. Potluck is ook cool voor een tuinfeest. Qua catering zorgden mijn ouders meestal voor belegde sandwichkes (wel heel nineties ;)) en voldoende desserten. Die sandwichkes kwamen van een traiteur meestal. En ijsjes: als er ijsjes zijn (al dan niet zelfgemaakte met ikeavormpjes) dan komt alles goed!
    Mijn zus haalde op haar babyborrel 15 taarten bij tartes francoises, ook een aanrader!!
    Veel succes alleszins!

  • Reply
    Laurence
    7 juni 2017 at 22:53

    Tartes de Françoise is momenteel een hit bij ons: hartige quiches en zoete heerlijke taarten als dessert. Zeer gemakkelijk te bestellen via de website en s ochtends af te halen. Gemakkelijk te verdelen en te eten, quiches moeten alleen in de oven opgewarmd worden en je kan alles zelfs op kartonnen borden van Hema serveren…

    Voor Axelle bestel je best een speciale taart met kaarsen en klaar is kees… als zij haar vriendinnetjes erbij heeft, vindt ze dat vast super leuk…

    Ofwel een cheese & wine voor de ouders en nadien hartige taarten. Ergens (ik ben niet van Gent) een mooie kaasschotel bestellen met lekker brood… een goed wijntje erbij en dat is ook steeds een succes… zelfs kids kunnen van brood en kaas meesmullen, wat van de quiches iets minder makkelijk is…

    Voor kleine kinderen is een springkasteel een echte hit, en 1 of 2 babysitter om op te passen is echt wel een groot gemak voor de ouders…

    Ergens een wit schilderij ophangen en enkele gekleurde stiften erbij leggen waar iedereen op mag tekenen en zijn naam achterlaten: is een super herinnering voor op de kamer van Celeste, met de naam van alle aanwezigen op deze mooie dag voor haar…

    Alvast een mooie en warme dag toegewenst…

  • Reply
    Sarah
    8 juni 2017 at 06:38

    Oscarcrew is ook interessant voor animatie…

  • Reply
    withlovebyeva
    8 juni 2017 at 08:11

    Céleste haar timing was een beetje onhandig, zo dicht bij de examens, maar ik plan in de vakantie zeker eens een dagje Gent! Vrijwillige kinderanimatie inbegrepen 😉

  • Reply
    Marjolein@flaflinko
    8 juni 2017 at 08:30

    Ik ben ook vollenbak bezig met nadenken over feestjes plannen. Ik ben zelf niet zo goed in die dingen plannen, maar wil echt mijn best doen deze keer. Hello Bullet Journal voor de brainstorm (check studio Lala, Action, Flying tiger etc voor props en versiering). Voor verjaardagsfeestjes bak ik alles zelf (dessertenbuffet), voor het lentefeest volgend jaar ga ik voor het lentefeest van Lara waarschijnlijk werken met een koud buffet van traiteur. Ook heel handig! En dan zelfgemaakt dessertenbuffet. Voor versiering enzoverder ga ik pinterest verder eens afschuimen.

  • Reply
    Lize
    8 juni 2017 at 08:34

    Ik ben 28 mei gaan helpen op een babyborrel. Was wel binnen in een zaal dus voor tenten etc kan ik geen tips geven. Voor eten hadden zij verschillende taarten voorzien, sandwichen met hesp of kaas, chocomousse, rijstpap, chips en borrelnootjes. Qua drinken was er van alles wat: frisdrank, koffie, thee, bier… Die mensen hebben niet met een thema gewerkt.

  • Reply
    Regina
    8 juni 2017 at 09:15

    ik volg, in augustus is het doopfeest van onze Jef (I know, vree laat, maar ’t kwam nooit uit 🙂 )

  • Reply
    Silke
    8 juni 2017 at 13:16

    Wij deden een pannenkoekenkraam van Partyeventing in Tienen (brengen zelf servetten, borden en bestek mee en nemen alles terug mee), en lieten de mensen zelf koffie tappen van een grote percolator. Niks werk aan en superlekker!

  • Reply
    frans sarah
    8 juni 2017 at 13:20

    wij hadden op onze trouw een giga dessertenbuffet gemaakt door allemaal vrienden.
    gelukkig veel baksters/dessertenmaaksters die graag wilden helpen.
    Zij die het vroegen (vooral die cupcakes maakten) vroegen naar kleurcodes en ik gaf voor andere desserten (rijstpap, chocomouse,enz) op voorhand de pottekes zodat alles met elkaar matchte.

    Wanneer je dan ook decoratie matcht krijg je al snel een mooi geheel?
    Wanneer ik nu een feestje geef vraag ik klaartje taartje (student piva die echt mega goed is en betaalbaar) om taarten te maken.
    Ik denk dat een springkasteel altijd een succes is.

    Succes!!

  • Reply
    Joke
    8 juni 2017 at 16:23

    Als personeel zou je de plaatselijke Chiro/Scouts/… kunnen vragen of daar een aantal jongeren tijd en zin hebben om te komen helpen, blijkbaar gebeurt dat wel eens en hopen ze zo een centje bij te verdienen voor hun kamp/reis!

  • Reply
    Elien
    8 juni 2017 at 22:43

    Paar maanden geleden hetzelfde probleem gehad. Heb uiteindelijk zelf een dessertbuffet gemaakt 🙂 de handige papa maakte een bord om donuts aan te hangen en dat zag er mooi uit en werd vooral door de kindjes zeer gesmaakt. Voor de versiering had ik kleine ballonnen met helium gevuld en deze op tafel gezet samen met een foto van de kleine spruit. En een fotoketting gemaakt met foto’s van de eerste weken. Op pintereset had ik een kader gezien waar de gasten op een papieren rompertje een wens konden schrijven, en deze dan met wasspeldjes konden ophangen.
    Voor de kindjes te animeren ging ik eens langs bij de hema, kocht wat kleurpotloden, een rol papier een hele hoop bellenblazers.

  • Leave a Reply