Make it yourself

Gezonde havermout-muffins

havermout-muffins Afgelopen week stond de blogchallenge van Danone helemaal in het teken van ontbijt. Het blijft de belangrijkste maaltijd van de dag en er zijn echt wel meer mogelijkheden dan enkel een boterham met choco. Die chocoboterham is bovendien niet zo gezond dus we proberen hier al sinds terugkomst uit Australië opnieuw gezond te ontbijten. Want gezond ontbijten, daar zijn we mits wat planning wel relatief goed in. Op dit moment is ons favoriete ontbijt havermout met vers fruit of yoghurt met vers fruit. Vooral nu het aardbeienseizoen piekt, smullen we ’s morgens graag van dit rode goud. 

Veel mensen slaan het ontbijt vaak/altijd over. Gezond is dit echter niet. Na een hele nacht “vasten” moet je lichaam zijn reserves weer opnieuw aanvullen om aan de dag te kunnen beginnen. Het zorgt er bovendien voor dat je goesting in ongezonde snacks in de voormiddag afneemt. Een extra pluspunt is dat je verbranding zo ook onmiddellijk op gang komt.

Zeggen dat je geen honger hebt, is een excuus. Ik weet dat als je jarenlang het ontbijt overslaat, dat effectief zo aanvoelt. Ooit zat ik ook in die positie. Maar als je jezelf een tijdje verplicht deze maaltijd toch te nuttigen, dan zal je zien dat je lichaam heel snel went hieraan. Gedaan dus met geen hap binnen krijgen. Sta desnoods ook een kwartiertje vroeger op zodat je geen stress ervaart tijdens de ochtendspits. Wat ook kan helpen is je ontbijt ’s avonds voorbereiden. Met volgend receptje maak je een lekker ontbijtje, maar het kan even goed dien als middag/avond-snack.

havermout-muffins

Gezonde havermout-muffins

Wat heb je nodig?

  • 100 g havermoutvlokken
  • 1 ei
  • 1 tl vanillepoeder
  • 250 g Griekse Yoghurt Danone
  • Fruit zoals bessen en aardbeien

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 175° C.
  2. Meng de havermout, het vanillepoeder en het ei.
  3. Bereid je cupcake-bakplaat voor met bakpapier of cupcake-vormpjes.
  4. Doe hierin het mengsel en druk goed aan bij de bodem en de zijkanten.
  5. Bak de havermout-muffins 10 minuten op 175° C.
  6. Laat de havermout-muffins afkoelen en vul ze nadien met de Griekse Yoghurt.
  7. Versier de havermout-muffins met fruit.

Smakelijk!!!

Deze blogpost past in de reeks van de Danone Blogchallenge, wat betekent dat het gaat om een samenwerking. 


No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.