Personal

Een pleidooi voor meer authenticiteit

U zag de titel van deze post allicht al elders passeren. Heidi van Living by the sea stuurde namelijk een geweldige oproep de wereld in. Eentje waarin ik mij herken. Eentje waardoor ik eindelijk ook hier openlijk mijn mening durf te formuleren. Een oproep naar meer authenticiteit op blogs. Een terechte oproep, als je het mij vraagt. Ik zal er niet omheen draaien. Deze blogger staat open voor samenwerkingen en dat maak ik ook op de blog duidelijk. Dat ik in 2017 dus op helemaal niks mee zal ingaan, zoals Kelly plant, daar ga ik eerlijk over zijn. Ik sta nog steeds open voor samenwerkingen. Maar wat wil ik dan wel?

Mijn mening over samenwerkingen is duidelijk: het moet kunnen. Wanneer je kei hard werkt voor je blog en superveel liefde in je blog steekt, dan vind ik niet dat je je hoeft te schamen omdat je samenwerkt met bedrijven, integendeel. Dat het echter niet het hoofddoel mag zijn van een blog, dat lijkt mij meer dan logisch. Zij die twijfelen over het opstarten van een blog enkel en alleen omdat ze hopen zo dingen gratis te krijgen, bespaar je de moeite. Een blog is enkel een lang leven beschoren als het een passie is. Maakt niet uit hoeveel je schrijft en waarom je schrijft. Zolang het maar is omdat je het zelf wil, niet omdat het ‘moet’.

Dat ik me zelfs soms ook stoor aan commerciële berichten, daar moet je niet aan twijfelen. Helaas bestaan er blogs waar 1 op 2 van de berichten gesponsord is. De authenticiteit is dan inderdaad zoek. Pure productreviews lees ik niet graag en klik ik weg. Wanneer ik zelf benaderd wordt door bedrijven die dit wensen, antwoord ik dan ook steevast met een neen. Toch zijn er ook blogs die, in mijn ogen, een perfect evenwicht weten te vinden tussen authenticiteit en commercialiteit. Dat sommigen daarvan in het verleden zwaar werden bestookt en aangevallen omtrent hun samenwerkingen vind ik in-triest.

Maar weet vooral dat ik deze blog schrijf met hart en ziel en ze in 2017 vooral nog veel meer liefde en aandacht wil schenken.

Soit, ik hoop tot de blogs te behoren die hun authenticiteit kunnen bewaren, ondanks de soms eventuele samenwerkingen. In 2017 wil ik vooral verder doen zoals ik bezig was. Schrijven over datgene waar ik van houd. Dit jaar ontplooide ik mijn blog verder uit naar een mama-blog, en niet enkel een naai-blog, en daar ben ik ontzettend fier op. We gaan hier dus op die lijn verder en hopen dat jullie daarmee kunnen leven, haha. Dat betekent ook dat ik in 2017 zal blijven schrijven over onze reizen en uitstapjes, de shops waarvan ik houd, de plaatsen waar ik graag kom…

Hoe ik zelf voor meer authenticiteit kan zorgen, lijkt me simpel. Enerzijds samenwerkingen streng blijven screenen, zoals ik altijd al deed. Anderzijds zal ik vanaf 2017 onderaan mijn berichten vermelden als het om een samenwerking gaat. Dus don’t shoot me, als ik in 2017 nog samenwerkingen aanga. Maar weet vooral dat ik deze blog schrijf met hart en ziel en ze in 2017 vooral nog veel meer liefde en aandacht wil schenken.



14 Comments

  • Reply
    Marjolein
    23 december 2016 at 09:33

    Ik heb ook helemaal niks tegen samenwerkingen, zolang ze in de lijn liggen van de topics op de blog én zolang ze me niet om mijn oren slaan met overduidelijk gesponsorde berichten. Er zijn blogs waarbij bijna elk aspect gesponsord wordt (kledij kindjes, vakanties, interieur, verzorgingsproducten, speelgoed,…) en daar bedank ik voor… Dat lees ik niet meer omdat het gewoon niet representatief is met een doorsnee gezin. Wij verbouwen, hebben geen geld voor dure designspullen, ik weet niet hoeveel vakanties, uitstappen a volonté. Sommigen zouden dit bestempelen als jaloezie, maar ik ben daar niet jaloers op. Ik lees werkelijk waar veel liever de herkenbare verhalen van lama’s zoals jij, kelly,… dan dagelijks een perfect gestyled gezinsleven op mijn bord te krijgen. Als ik me daaraan zou meten, zou ik depressief zijn 😉

    En ohja, ik erger me wel de pleuris aan bedrijven die -tig bloggers tegelijkertijd over hetzelfde laten bloggen. Als je bij 5 blogs in dezelfde week/maand een post over kleurpotloden en stiften leest, of over pritt of tandenborstels, dan komen alle posts afzonderlijk heel erg onoprecht over. Als slechts 1 blogger dat zou doen, zou ik daar minder problemen mee hebben.

    • Reply
      Liesellove
      23 december 2016 at 09:59

      ja bedrijven en pr-bureaus hebben ook nog wat werk om dat beter aan te pakken 😉 maar ik denk dat deze wereld uiteindelijk voor hen ook relatief nieuw is

  • Reply
    Vlijtig Liesje
    23 december 2016 at 10:47

    Ik vind het intrigerend dat je authenticiteit als tegenstelling van gesponsorde posts beschrijft. Zelf vind ik dat je authentiek kunt zijn in een gesponsorde post. Bijvoorbeeld door je eigen mening te schrijven.

    Authentiek ben je voor mij als jouw stem hoorbaar is op je blog.

    Leuk om jouw visie hier op te lezen!

    • Reply
      Katrien Depoorter
      23 december 2016 at 12:11

      Maar hier wringt het schoentje, denk ik … Ik vrees dat als je ongezouten je mening op de blog zet, je niet veel samenwerkingen meer zal hebben.
      Ik vind het vooral raar dat je de nood voelt bepaalde samenwerkingen te verantwoorden in een aparte post …
      Ik heb vooral iets tegen de posts waarbij de tekst duidelijk voorgekauwd is door het pr-bureau en bijna klakkeloos wordt overgenomen door de bloggers (en dus overal hetzelfde ‘positieve’ verhaal wordt geschreven) en waarbij ‘hun mening’ er eigenlijk maar als decoratie bij staat … Of uitstapjes die uitgebreid worden gedocumenteerd, luttele minuten nadat de betrokkenen thuis zijn gekomen, waar ik kan begrijpen dat schrijven je passie is, maar waar bij mij toch de prioriteit bij het genieten met mijn familie zou liggen en die post dan maar enkele dagen moeten wachten en de “ervaring” al wat ingezonken is.
      Ik moet toegeven dat ik er al vaak over nagedacht heb om bepaalde bureaus te contacteren en te laten weten dat ik wel interesse heb in samenwerkingen (wie gaat er nu niet graag gratis naar een event, tentoonstelling, theater … of krijgt er niet graag gratis spullen toegestuurd), maar voorlopig doe ik het niet …
      Probeer een originele invalshoek te vinden en geen kopie of doorslagje te worden van andere mama-/creablogs, zou het advies kunnen zijn 🙂

    • Reply
      Liesellove
      23 december 2016 at 12:38

      Vlijtig liesje, ik vind dat beiden samen gaan hoor 🙂 maar als het enkel nog gesponsord is dan vind ik dat niet meer authentiek 🙂

  • Reply
    m(i)e
    23 december 2016 at 12:25

    Ik heb al een tijdje geleden eens uitvoerig beschreven hoe ik sta tov reclame en sponsoring op blogs ( als je dat zou willen lezen: staat in een link in mijn zijbalk ) . Ik vind dat zelf een spijtige evolutie die de blogwereld minder geloofwaardig maakt. Ik kies er dan ook bewust voor om helemaal niks gesponsord of op vraag te schrijven op mijn blog . Als ik een blogpost schrijf waarin ik iets bespreek of een bepaald produkt gebruik zal ik dan ook altijd uitdrukkelijk vermelden dat dat op eigen initiatief is en ik er niks voor in ruil kreeg.
    Maar toch lees ik met alle plezier ook blogs waar dat wel gebeurt. Dat zijn dan inderdaad blogs zoals de jouwe waarbij op een goede, eerlijke, duidelijke manier omgegaan wordt met sponsoring en reclame.
    Commerciêle blogs die enkel dienen om produkten en geld te krijgen of die vol banners staan lees ik gewoon niet.

    • Reply
      Liesellove
      23 december 2016 at 12:37

      Fijn om te horen dat je zo over deze blog denkt. X

  • Reply
    Josie
    23 december 2016 at 15:29

    Ik deel volledig je mening. Er is helemaal niks mis met samenwerkingen die bij je blog passen. En ik vind het ook vreselijk dat bloggers daar bijna voor “aangevallen” worden. Ieder zijn keuze!
    Ik vind dat jij dit goed aanpakt en ik probeer het op dezelfde manier te doen. Zo werkt het goed voor mij, ik amuseer me dus ik ga zeker op dit elan verder 🙂
    Fijne kerstdagen! X

    • Reply
      Liesellove
      23 december 2016 at 20:26

      ja, ik moest ook aan je denken terwijl ik dit schreef… volgens mij heb je wel een beetje dezelfde filosofie daarover… waarom niet ingaan op iets dat helemaal bij je past? zolang we maar kritisch blijven en ook neen kunnen zeggen!

      • Reply
        Josie
        23 december 2016 at 21:33

        Ja hoor, ik begrijp je volledig! Je doet dat goed zo, houden zo! X

  • Reply
    An_nononsonsmoms
    24 december 2016 at 00:31

    Bij mij staat het ook onderaan. Vind ik duidelijk zo.

  • Reply
    Sofie
    24 december 2016 at 06:58

    Net zoals bloggers de keuze hebben, hebben lezers de keuze deze al dan niet te lezen. Ik stoor mij er totaal niet aan omdat ik enkel lees wat ik fijn/mooi/interessant vind. En al de rest laat ik links liggen en wat blijkt? Authentieke blogs lees ik het liefst 😉

  • Reply
    Tamara
    24 december 2016 at 09:01

    Bloggers aanvallen omdat ze veel gesponsorde posts schrijven vind ik onnodig, iedere blogger moet kiezen hoe hij of zij wil bloggen. Zelf merk ik wel dat ik zelf dat soort berichten zelden met plezier lees… het klinkt vaak te hard als een promotiepraatje, te voorgekauwd, te geweldig… net zoals ik vroeger tijdens de reclame naar het toilet ging of iets te drinken ging nemen, scroll ik nu gauw verder… en als de balans zoek geraakt, dan haak ik gewoon af…

    Ik vind het wel maar netjes dat een blogger duidelijk vermeld wanneer een blog in samenwerking of gesponsord is, want met een goede schrijfstijl is dat niet altijd duidelijk. Ik vind namelijk wel dat de lezer dat mag weten…

    • Reply
      Liesellove
      24 december 2016 at 09:32

      Ja, net daarom wil ik het voortaan wat duidelijker vermelden omdat ik soms de vraag krijg of iets al dan niet gesponsord is. Dat één ieder het ook voor zichzelf moet bepalen klopt helemaal. Toch vind ik het belangrijk mee te geven dat als dat de reden is van bloggen, je dat allicht niet lang volhoudt. Men ziet vaak niet hoeveel uren er achter de schermen van een blog kruipt. Je moet dus echt liefde schenken aan je blog en dan komt die authenticiteit vanzelf, denk ik! 🙂

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.