Personal

Reclame en influencers, mijn gedacht!

influencer richtlijnenVandaag werd er een klein bommetje gedropt in Influencer-land: de influencer richtlijnen voor influencers opgesteld door het FOD. Die richtlijnen kan je hier eens lezen maar het komt er vooral op neer dat overal gemeld moet worden dat het om reclame gaat. Ik zeg er echter nu al bij, het blijkt om niet gevalideerde richtlijnen te gaan. Er komen nog onderhandeling en dan allicht definitieve richtlijnen. Wat goed is want we zitten al langer te wachten op een duidelijke transparantie.

Als ik me dan toch even als influencer moet omschrijven en mijn mening daarover moet geven, dan zeg ik dit:

Ik geef zelf al langer aan wanneer ik een samenwerking aanga. Om duidelijkheid te scheppen en transparant te zijn. Ik weet dat velen van jullie zich absoluut niet storen aan wel of niet reclame en mij geloven wanneer ik zeg dat ik oprecht ben. Maar er zijn ook mensen die het gewoon graag weten en dat is helemaal hun goed recht. Daarom dus dat ik het al een tijdje doe. Niet met het woord reclame maar onder de bewoording van samenwerking of iets dergelijks.

Maar goed, wie ben ik, haha?!?

Iedereen zou dat moeten doen, dat is maar fair. Ook op Instagram probeer ik een # te gebruiken om aan te geven als iets gesponsord is. Ik geef toe dat ik het soms vergeet, vooral dan als het gaat om producten die ik al lang geleden kreeg en nu eigenlijk dagdagelijks gebruik. Verder deed ik het nog niet in stories, omdat ik daar eigenlijk nog niet aan gedacht had. Ge kunt nu éénmaal niet perfect zijn hé…

Dat het woord reclame in elke titel van een blogpost moet staan, vind ik zelf wel weer wat overdreven. Mensen weten totaal niet waarover het gaat en zelfs bij een minimale link moet het er al staan. Ook al zijn de 550 andere woorden niet reclame-gerelateerd. Om een voorbeeld te geven: je kocht een boek, bent er laaiend enthousiast over en blogt er bijgevolg over. Je voegt een affiliate-link toe waardoor je mogelijks een beetje bijverdient. Je kan daarover discussiëren maar ik vind dat geen reclame-blogpost. Anderen zullen zeggen dat je het misschien bewust zo schreef en anders er nooit zou over bloggen… Ik zou er dan eerder voor kiezen om te vermelden dat er in de blogpost dergelijke link staat. Maar goed, wie ben ik, haha?!?

Het zou dus mooi zijn, transparantie voor 100% aan de ene kant en minder verzuring aan de andere kant.

Reinste onze vind ik het verder wel dat ondernemers op Instagram de tag reclame moeten gebruiken als ze vanuit hun persoonlijke pagina verwijzen naar hun producten/diensten. Alsof ondernemers het al niet moeilijk genoeg hebben in ons land en alsof het niet normaal is dat hun product/dienst bij hen veel in beeld komt. Maar goed, ik ben dan ook iemand die zich zelden tot nooit stoort aan reclame/zichtbaarheid van producten/samenwerkingen/of hoe je de kat ook wilt noemen. Toch misschien nog een beetje werk aan die influencer richtlijnen… Naar wat het FOD zegt komt er dus nog overleg en dat is niet slecht. (Hopelijk niet enkel met bloggers maar ook met merken, PR-bureau’s etc., …)

Waar ik op hoop?

De richtlijnen komen er sowieso en dat is maar goed ook. Er lopen effectief situaties fout maar dat is weer een ander verhaal. Ik hoop dat eens de richtlijnen er zijn, de verzuring rond influencers stopt. Ik hoor soms de gekste verhalen (je kan het echt zo gek niet bedenken) over mensen, inclusief mezelf. En/of eindeloze commentaren op samenwerkingen waarvan ik zelf niet begrijp waarom dat nodig is. Ofwel volg je iemand en kan je overweg met de content die hij/zij brengt. Ofwel vind je het niet zo leuk en dan volg je toch niet meer? Het leven is te schoon en te kort om een zure pruim te zijn.

Het zou dus mooi zijn, transparantie voor 100% aan de ene kant en minder verzuring aan de andere kant. Alvast, tot de richtlijnen helemaal duidelijk zijn en ze effectief van start gaan, blijf ik doen wat ik al altijd deed en dat is het vermelden. En op Instagram-stories zal ik wat extra moeite doen!

Benieuwd wat jullie ervan denken!?!?!

P.s.: wat extra info over dat de richtlijnen nog niet gevalideerd zijn vind je ook nog hier.


16 Comments

  • Reply
    Els
    15 mei 2018 at 21:37

    richtlijnen en transparantie OK maar de slinger moet nu ook niet helemaal doorslaan naar de andere kant ook, beetje overkill als je het mij vraagt maar wie ben ik natuurlijk 😉

  • Reply
    Dorien
    16 mei 2018 at 00:21

    Ik heb nog nooit iets gepost waar ik niet volledig achter stond, en ik heb ook nog nooit een gesponsorde post gedaan. Als ik iets review, is het dus spontaan. Maar het één sluit het ander niet uit, vind ik. Transparantie moet er zijn, maar alles en iedereen zomaar onder dezelfde noemer gaan labelen is gewoon unfair.

    • Reply
      Liesellove
      16 mei 2018 at 00:40

      Zoals met alles kan je niet iedereen over dezelfde kam scheren. Altijd fijn om te merken dat er nog mensen zijn die zo denken. Je kan ook niet voor iedereen goed doen maar je best doen is al heel wat. ☺️

  • Reply
    Eline
    16 mei 2018 at 06:22

    Ik vind reclame vaak heel erg vervelend en heel onecht overkomen (sorry maar jouw danone campagne 🙈 ). Maar langs de andere kant voel je als lezer wel meteen dat het reclame is dus no worries.

    • Reply
      Liesellove
      16 mei 2018 at 10:18

      Ik maak me zelf geen zorgen daarover. En natuurlijk vind ik het jammer dat je dat van Danone onecht vindt maar ik heb daar alle begrip voor. 😉

  • Reply
    marie
    16 mei 2018 at 10:10

    “Het leven is te kort om een zure pruim te zijn”, haha, da’s wel de nagel op de kop. ’t Is idd maar een klikje om iemand te ontvolgen als het je stoort…

  • Reply
    marlies
    16 mei 2018 at 11:20

    ik vind de richtlijn een goed initiatief. Als bloggers een product gratis krijgen in ruil voor publiciteit, waarom zou je dat er dan niet mogen bijzetten? Als de post voor de rest goed geschreven blijft, zal niemand daarop afknappen. En je kan wel zeggen dat je alleen ‘oprecht’ schrijft (en dat geloof ik), maar het is onmogelijk dat je mening niet is beïnvloed doordat je er iets in ruil voor krijgt. De nieuwste rage onder de ‘mamabloggers’ is tegenwoordig een weekendje Boshuys in de Efteling (jij voorlopig nog niet?). Ik vind dat niet correct dat daar niet bijstaat dat dat gesponsord is. Uiteraard geloof ik dat dat een fantastisch weekend is in een fantastisch verblijf. Maar voor wie het moet betalen, kost het ook erg veel geld. Doordat sommige bloggers al hun gratis producten ophemelen zonder erbij te zeggen dat zij ze gratis kregen, krijgen anderen een vertekend beeld en kunnen ze zich vragen stellen waarom in dat gezin wel al die dure schoenen/kleren/reisjes mogelijk zijn, en bij hen niet. De hashtag reclame toevoegen, schept dan duidelijkheid… Ik ben dus voor!

    • Reply
      Liesellove
      16 mei 2018 at 12:27

      Ja maar ik ben zeker ook voor het vermelden ervan he 😉 ik zet het nu onderaan of in de # als #ad. Alleen in een blogtitel vind ik het woord reclame in alle gevallen die ze omschreven soms toch wel wat gek. We zien wel waar het naartoe gaat. En weet je dat er ook mamabloggers zijn die dit weekend toevallig in de efteling waren en dus niet gesponsord zijn. Iedereen gaat er zomaar vanuit dat het altijd gekregen is. Ook dat is in ons geval niet altijd fijn.

  • Reply
    Sara
    16 mei 2018 at 13:08

    Ik volg Marlies helemaal. We waren net terug uit bosrijk, helemaal netjes zelf betaald. Het hele uitje heeft ln zeker 600€ gekost. Iets wat niet “evident” is en daarom zo waardevol. Ik denk dat sociale media soms ook echt een vertekend beeld geeft van wat “een modaal gezin kan/doet”. Als Marie jo nog even zo verder doet, voel ik me echt een bekochte klant. Ik vraag me af of merken daar niet ooit een negatief effect van zullen ondervinden … waarom betaal ik nog 150€ per setje als een ander een 3 per jaar krijgt en nu hun moeder nog ook … misschien ben ik een zure pruim? Of een kritische consument die wil betalen voor kwaliteit en belevenissen maar niet om ie gratis te maken voor iemand anders …

    • Reply
      Liesellove
      16 mei 2018 at 13:28

      Bedenkingen hebben daarover mag he. Dat is zelfs goed. Over wat merken doen kan je lang praten. Zonder reclame gaan ze helaas wel dood dus het is wel nodig. De specifieke reclame die je omschrijft heb ik gemist dus daar kan ik niks over zeggen. En je bent geen zure pruim als je dingen in vraag stelt he. Helaas zijn er mensen die extreem grof zijn en mensen neerhalen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Dat is iets anders dan kritisch iets in vraag stellen. 😄 wat je zegt over social media is wel waar trouwens, niet alleen op dat vlak maar wederom daar kunnen we lang over spreken. Hopelijk was jullie weekend efteling wel geweldig. ❤️

  • Reply
    Sara
    16 mei 2018 at 13:09

    Van de Efteling neem ik mijn woorden dus terug … center parcs daarentegen …

  • Reply
    annesplek
    16 mei 2018 at 17:24

    Ik ben het met je eens. In je titel het woord ‘reclame’ zetten vind ik zo ver gaan! Dat het duidelijk moet zijn, I get that. Dat vind ik zelf ook prwttig alsnik een artikel van een andere blogger lees. Maar ik bedoel dat voelt onnatuurlijk, dat woors reclame in je titel.

    Ik vroeg mij wel af: dit geldt toch alleen in België? Anders moet ik er ook nog rekening mee gaan houden, zit ik niet echt op te wachten zegmaar…

  • Reply
    irene
    16 mei 2018 at 17:36

    Alleen maar positief dat er richtlijnen komen, maar die ‘reclame’ in de titel vind ik wel echt grat erover eigenlijk. Ik vermeld het sowieso wel altijd als ik iets kreeg. In de trant van: ‘ik kreeg van x een paar schoenen blabla’ en dan vermeld ik onderaan ook nog dat het om een samenwerking gaat. Als ik zelf zo’n post zie vind ik dat eigenlijk ook wel voldoende. Ik had het erover met iemand en we kwamen tot de conclusie dat mensen toch never nooit op je blog gaan klikken als die tussen de Google zoekresultaten staat en er ‘reclame’ voor de titel staat. Dus ik hoop wel dat ze daar nog eens naar kijken 🙂

  • Reply
    Tamara
    17 mei 2018 at 00:19

    Voor mij als lezer/bezoeker geldt “hoe duidelijker hoe beter”. Een tijdje geleden wezen de dames van Nononsonsmoms er ons op dat ze via een mooi en best duidelijk icoontje een gesponsord bericht zouden markeren. Eigenlijk vond ik dat heel fijn, maar je moet wel al tot onderaan de blogpost komen om het te zien. En toch is deze manier één van de meest duidelijke die je vindt… Eerlijk gezegd via een hashtag of labeltje is het net zo als die minilettertjes bij een reclamespot over alcohol of medicatie… het staat er maar wie ziet het?

    En die duidelijkheid wil ik dan niet om hetgene dat geschreven wordt niet meer te geloven of jaloers te zijn op wat bepaalde bloggers krijgen, maar wel om goed te weten wat ik lees en in welke context zoiets geschreven wordt. Iets wat je zelf betaald ga je vanzelf wat strenger bekijken dan wat je gratis in je schoot geworpen krijgt. Je kent het spreekwoord van een gegeven paard…

    Ik heb geen problemen met gesponsorde posts an sich, al kan een bepaalde overload me wel wat storen(door teveel bloggers die hetzelfde doen/krijgen of een product dat al te vaak in beeld moet komen) , maar voor mij zou een verplichte vermelding op een duidelijke manier wel mogen.

    • Reply
      Tamara
      17 mei 2018 at 00:20

      Iets wat je zelf “betaalt” dus :p Het is laat 😀

    Leave a Reply