Waarom wij vitamine D innemen

Vitamine D is een essentiële vitamine voor ons. Wist je dat het eigenlijk geen vitamine is maar een prohormoon? Het menselijke lichaam produceert het als…

by 

Vitamine D is een essentiële vitamine voor ons. Wist je dat het eigenlijk geen vitamine is maar een prohormoon? Het menselijke lichaam produceert het als reactie op blootstelling aan de zon. Maar omdat wij vaak te weinig zonlicht zien, is het een goed idee om vitamine D bij te nemen.

vitamine d

Waarom is vitamine D belangrijk?

Vitamine D heeft verschillende functies in het lichaam waaronder het bevorderen van gezonde botten en tanden, het ondersteunen van het immuunsysteem en het zou onder meer invloed hebben op de bescherming tegen diabetes type 1 en kanker.

Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar de invloed van vitamine D maar het is duidelijk dat het wel een belangrijke rol speelt in ons lichaam. Vaak blijkt echter dat we een tekort hebben aan vitamine D. Dat is niet bij iedereen zo en ik wil geen dokter spelen, dus bij vragen hierover raadpleeg je best even je arts of je apotheker.

Oorzaken tekort vitamine D

Dat tekort kan trouwens verschillende oorzaken hebben. Het huidtype heeft een invloed op hoe wij zon absorberen en ook zonnecrème. Vanaf een factor van 30 kan zo’n crème het vermogen van het lichaam met 95% of meer verminderen. Alleen weten we allemaal héél goed waarom onszelf insmeren zo belangrijk is.

Daarnaast dragen we ook vaak kleding die onze huid bedekt, wat opnieuw een remming is in de productie van vitamine D. En natuurlijk is ook nog zo iets als de geografische ligging. Hoe noordelijker je woont en/of hoe meer je in een vervuilde omgeving woont, hoe meer nood aan extra vitamine D.

Gevolgen van tekorten en wat je kan doen

Niet iedereen heeft dus standaard een tekort aan vitamine D en in ons geval spelen seizoenen vaak een belangrijke rol. Vitamine D-tekort leidt onder meer tot regelmatige ziek zijn/infecties, vermoeidheid, haaruitval, spierpijn, mentaal je minder voelen, … Het kan dus zeker goed zijn om na te gaan of extra vitamine D niet interessant voor je is.

Vitamine D kan je op volgende manieren verhogen in je lichaam:

  • Tijd doorbrengen in het zonlicht
  • Voeding eten die vitamine D bevat zoals vette vis en paddenstoelen.
  • Supplementen nemen.
  • Een UV-lamp proberen.
vitamine D

D-Fusion Vitamine D

Ondertussen neemt ons hele gezin in de koudere en donkere periode van het jaar supplementen. We kiezen daarvoor voor de capsules van D-Fusion. Zij bieden verschillende soorten capsules aan, zodat op basis van persoonlijke noden, je keuze hebt uit verschillende opties. Zo heb je ook een variant speciaal voor zwangere vrouwen en moederes die borstvoeding geven. Naast vitamine D krijg je dan ook direct je dosis foliumzuur binnen.

vitamine d

Maar mogelijks zijn we nog het meest fan van de D-Fusion voor kinderen. Geen druppels maar smelttabletjes en dat is hier hetgeen dat maakt dat mijn kinderen terug vitamine D slikken. Met de druppels was het altijd een ontzettend gedoe, terwijl deze tabletjes gemakkelijk door hen genomen worden.

Meer vragen over extra vitamine D-inname? Raadpleeg dan je arts of je apotheek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.