Voertuig gekocht! Klaar voor de ombouw. Let’s do this. Of toch niet? Want wanneer je een camper gaat bouwen, begin je beter niet holder de bolder aan dit project. Geloof me, ik spreek uit ervaring. Hier zorgde het uiteindelijk voor veel frustraties en veel vertraging. Zaken die ik had kunnen vermijden door vooraf over de camper indeling na te denken. Info en inspiratie zoeken, keuzes maken en soms ook eens heel erg overweldigd zijn. Allemaal zaken die erbij horen maar skip deze stap niet. Later zal je me hier dankbaar voor zijn.

Regels, er zijn altijd regels

Wanneer je nadenkt over je camper indeling, start alles met het in kaart brengen van je eigen behoeften en noden. Wat vind jij (en je reisgezelschap) belangrijk als je erop uit trekt met de camper? Wil je een hete douche binnenin kunnen nemen en/of uitgebreid tafelen? Hoeveel slaapplekken heb je nodig en ben je bereid je bed elke dag om te bouwen of juist niet? Dit bepalen is soms moeilijk, zeker als je nog niet (veel) camperervaring hebt. In principe heb je hier reeds over nagedacht want je behoeftes bepalen vaak ook deels welk voertuig je koopt. Weet je het echt niet, huur (bijvoorbeeld het onze) dan zeker eerst nog eens een busje en trek erop uit!

Voor je jezelf helemaal kan smijten in ontwerpen, is het belangrijk dat je een goed zicht hebt op wat wettelijk mag. De regels in België zijn niet min en vooral, ze zijn niet altijd even duidelijk en transparant. Je zou niet de eerste zijn die niet door de homologatie raakt omdat er iets ontbreekt of de keuring die moeilijk doet. In deze blog kan ik je een aantal tips geven, maar besef dat regels continu kunnen veranderen. Onderzoek dus altijd zelf nog even wat de huidige regelgeving rond ombouw in België is. Het spreekt voor zich dat Liesellove in geen enkel geval verantwoordelijk gesteld kan worden voor zaken die bij jouw bouwproces fout lopen.


Wil jij uiteindelijk je voertuig tot camper homologeren dan zal de camper indeling sowieso aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Op dit moment (januari 2022) gaat dit over over volgende zaken:

“Een kampeerwagen (Belgische aard voor inschrijving: SA of VC) is een voertuig van de categorie M dat voorzien is van een woongedeelte met ten minste de volgende uitrusting:

  • tafel en stoelen
  • slaapgelegenheid, eventueel door de stoelen om te vormen
  • kookvoorzieningen
  • opbergmogelijkheden.

Die uitrusting moet vast in het woongedeelte bevestigd zijn. De deuren en schuiven van opbergmogelijkheden moeten goed gesloten blijven tijdens bruuske manoeuvres. De tafel mag zodanig ontworpen zijn dat u ze gemakkelijk kunt verwijderen.”


Daarnaast zijn er nog andere wettelijke regels waar je voertuig aan moet voldoen zoals het nuttig laadvermogen, nooduitgang, doorgang bestuurdersruimte, … Nogmaals: check en dubbelcheck die regels.

Je camper indeling ontwerpen: tips om je bus te tekenen

Budget

Zoals eerder aangegeven is het belangrijk om zicht te hebben op je eigen behoeftes. Het spreekt voor zich dat naast die behoeftes ook het budget behoorlijk bepalend is. Je kan héél véél willen maar als je weinig budget ter beschikking hebt, wordt het misschien moeilijk dat te realiseren. Enerzijds spendeer je dan een deel van dat geld aan de aankoop van het voertuig, de rest blijft over voor inrichting en eventuele kosten verbonden aan de homologatie en inschrijving.

Kocht je al een voertuig aan maar heb je verder geen idee over het bedrag dat je aan de ombouw kan besteden, dan raad ik je nu aan dit toch te bepalen. Weet dat anders de kosten al snel uit de hand kunnen lopen en je in het hele proces misschien de verkeerde keuzes maakt. Voor onze ombouw voorzagen wij trouwens een budget van €10000 na uitgebreid onderzoek. Dat was veel meer dan we aanvankelijk planden, voor we de bus aankochten.

Belangrijke vragen die jij jezelf moet stellen

Na het bepalen van het budget breng je een aantal typische camperdingen in beeld. Beantwoord volgende vragen en je bent alweer een heel stuk verder in het voorbereiden van jouw ombouw. Deze vragen beantwoorden zullen je echt helpen in het maken van een tekening voor je bus.

  • Hoeveel personen moeten in de bus kunnen zitten en slapen?
  • Hoeveel ruimte heb je nodig om ieders spullen op te bergen?
  • In welke seizoenen ga je met de bus reizen?
  • Heb je extra verwarming en/of verkoeling nodig in de bus?
  • Wil jij gebruik maken van warm water in de bus?
  • Ga je langere periodes met de bus reizen of ga je vooral voor korte uitstapjes?
  • Heb je een werkplek nodig in de camper?
  • Wil jij kunnen rechtop staan in de bus?
  • Wil je off grid kunnen kamperen?
  • Welke elektronische toestellen wil jij gebruiken in je camper en hoeveel verbruiken deze?
  • Ben jij bereid jouw bed elke dag om te bouwen of niet?
  • Wil jij koken op gas of op elektriciteit?
  • Heb je een koelkast nodig in je bus?
  • Wil je een douche? En zo ja binnen en/of buiten?
  • Wil je een toilet in je camper?
  • Welk uitzicht wil je? Met andere woorden, waar wil je ramen/dakramen?
  • Waar denk je zelf nog aan?

De camper indeling schetsen

Eens jij je budget en behoeftes in kaart hebt gebracht, kan je starten met het ontwerpen van je camper indeling. Zorg ervoor dat je beschikt over de juiste binnenafmetingen van je bus. Vaak kan je deze bij de fabrikant op hun website vinden, althans bij recente voertuigen. Maar zelf alles even opmeten is nog het meest interessant. En jawel, 5 cm verschil kan in een camperombouw echt wel een wereld van verschil maken. Besteed hier dus de nodige aandacht aan.

Daarna kan jij vollen bak indelingen schetsen, gebaseerd op je eigen noden. Misschien ben jij niet zo creatief en weet je wel wat jij wil in je bus maar niet hoe je dat een beetje tof kan aanpakken. Online is er ontzettend veel inspiratie te vinden. Ik verzamelde in een gids op Instagram een aantal fijne voorbeelden en pinde erop los. Ga zeker even kijken als je wat inspiratie kan gebruiken.

Om ervoor te zorgen dat je schetsen niet voor niks gemaakt zijn en ze realistisch zijn, is het ook nodig bepaalde afmetingen te kennen van zaken die je sowieso in je bus wil integreren. Het nodige opzoekingswerk om hierop antwoorden te vinden, hoort er helaas bij. Maar doe dit gewoon want zo kom je uiteindelijk uit tot een bruikbare schets van je camper indeling. Deze kan je dan in een definitief plan gieten. Dat plan is dan op zijn beurt weer belangrijk om de effectieve ombouw verder voor te bereiden en uit te voeren.

Belangrijk: vergeet in je indeling geen plaats te voorzien voor zaken zoals een waterpomp, de batterij voor elektriciteit, … Dit neemt meer plaats in beslag dan je verwacht. Dit reeds meenemen in je ontwerp, zal je een hoop ellende tijdens de ombouw besparen. Het gaat hier trouwens om een grove schets maar hierdoor ontdek je wat je zelf fijn vindt en of je alle gewenste faciliteiten in je bus krijgt.

Om echt feeling te krijgen met de indeling kan je trouwens je busje indelen met plakband en karton (of andere voorwerpen). Zo kan je echt al even voelen of de indeling werkt. Uiteindelijk kwam ik zo tot de definitieve schets die daarna in een definitief ontwerp werd omgezet.

P.s.: kan jij je bus nog niet fysiek opmeten dan kan je schetsen maken op basis van je inschatting. Maar vergeet dan zeker niet alles op te meten voor je overgaat naar het definitieve ontwerp.

Definitief ontwerp`

Eens je goed weet wat je wil, teken je het definitieve ontwerp uit. Dit doe je op schaal en alles moet precies passen. Ofwel doe je dit op de traditionele manier met potlood en papier maar je kan tegenwoordig ook online programma’s gebruiken. Digitaal zoals ik ben tekende ik de definitieve inrichting op computer uit. Belangrijk is dat nu alles op schaal getekend wordt. Voor het uittekenen gebruikte ik Vanspace, een programma gericht op het indelen van busjes. Je krijgt uiteindelijk een echte tekening van je bus.

Verlies je hier trouwens nog niet in details maar zorg vooral dat alle globale zaken die deel uitmaken van een camper en belangrijk zijn voor jouw, in de bus passen. Denk aan een bed, de zitplekken, keuken, … Extra’s kan je daarna nog steeds toevoegen en details over hoe de kasten eruit moeten komen te zien etc. zijn nu nog niet zo belangrijk. Houd in de indeling wel rekening met veiligheid: denk aan gewichtsverdeling zodat niet alle zware objecten achteraan de bus zitten en bijvoorbeeld de plek van de gas/lpg. Vergeet ook niet dat je voor water een schoon-water en een vuil-water tank nodig hebt. Beiden nemen best véél plek in en alles moet ook nog eens binnen de 3500 kg passen.

In ons ontwerp hield ik trouwens al rekening met de ruimte die batterijen etc. in beslag nemen. Deze tekende ik alleen niet op het plan want zo goed zijn mijn tekenskills nu ook weer niet. Het is tijdens het ombouwproces echter makkelijker als je alles uitgebreid gedocumenteerd hebt. Zeker wanneer andere mensen jou gaan helpen en zij dus niet in je hoofd kunnen kijken. In ons geval zorgde dit dus soms voor wat strubbelingen en discussies. Moest ik het opnieuw doen, dan zou ik ook van alle kasten, bedframe, … uiteindelijk een gedetailleerde tekening maken.

Helemaal klaar met ontwerpen? Geweldig maar houd je nog even in voor je er echt invliegt. In de volgende stap stel je een stappenplan op. Ik deed dit in eerste instantie niet en verloor hierdoor héél veel kostbare tijd. Maar een geoefend vrouw is er twee waard dus ergens tijdens het proces, stelde ik toch een planning op. Hoe die in elkaar zit, deel ik héél binnenkort in een nieuwe blog.

Wat je camper-gewijs ook interessant kan vinden:
Hoe begin je aan een camper conversion?
Met een busje door Frankrijk & Spanje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.