• Blij dat het weekend is dat ik hopelijk een tranendal
  • Ik tover woensdag om naar frietjeswoensdag Kwestie het mijn leven
  • Familyselfie just the way we are Gezinsfotos met allemaal de
  • Eigenlijk wil ik roepen dat het niet meer gaat Maar
  • Ik moet toegeven originele cadeautjes bedenken om cadeau te geven
  • Good night sleep tight dont let the bedbugs bite
  • HAPPY BIRTHDAY TO ME MYSELF AND I 34 jaar niet
  • Tradities om in ere te houden de kerstboom door de

Subscribe to our Mailing List

Get the news right in your inbox!

Fietsende moeder met vier kinderen

11 oktober 2018
fiets kopen

Fietsende moeder met vier kinderen

11 oktober 2018

Fietsende moeder met vier kinderen… Je hoort me allicht al afkomen, of misschien niet. Maar goed, de vraag of ik een fietsende moeder kan blijven nu er vier kinderen zijn, is er eentje die me de afgelopen dagen bezig hield/houdt. We wonen nu éénmaal in Gent en hoe erg ik ooit ook fan was van de wagen, Gent en wagen dat gaat niet zo heel erg goed samen. 

Naast het feit dat in een stad een auto gebruiken niet altijd even praktisch is, is er ook nog het milieu. Hoe minder auto’s, hoe minder fijn stof, hoe beter de leefomgeving voor mijn kinderen. Maar goed, hoe pak je dat aan met vier kleine kinderen? Kan ik überhaupt wel fietsende moeder blijven? 

Je denkt misschien, waar maakt zij een probleem van? Eentje die zelf fiets, de rest zoals vroeger achterop en in de fietskar. Maar, lees eens terug, we wonen in een stad. De oudste alleen laten rijden op straat in Gent is echt een no go. Zeker al niet omdat we in één van de gevaarlijkste straten (voor fietsers) van Gent wonen. Op de huidige manier zou ik bijgevolg ook vooraan een fietsstoeltje moeten instellen.  

Maar, probleem twee: mijn huidige fiets heeft geen versnellingen. Geloof me dus maar dat ik soms met mijn fietskar nog amper vooruit raak. Zeker niet met de vele heuveltjes die Gent rijk is. Laat staan als de kindjes nog wat kilo’s bijkomen. Te voet gaan is dan allicht zelfs nog een snellere optie, haha.

Met andere woorden, ik moet een nieuwe fiets kopen of dat denk ik toch. Ik surfte daarom al eens rond op het wereldwijde web om mijn mogelijkheden te verkennen. Ik kan enkele keuzes maken, de ene al zwaarder voor mijn bankrekening dan de andere, en hoor daarom graag jullie mening. 

Sowieso moet het een fiets met versnellingen worden. Want eerlijk, zonder versnellingen gaat zo lang je geen dozijn kinderen moet vervoeren. Omdat het ook nog een beetje mooi mag zijn, dacht ik aan zo een typische Nederlandse omafiets. Maar laat ik me dan in al die keuzemogelijkheden leiden door enkel schoonheid (optie A) of ga ik voor praktisch (optie B). Of ga ik dan voor een echte moederfiets

Anderzijds overwegen we mijn auto weg te doen en dan is een elektrische fiets misschien interessant? En zelfs als we hem niet wegdoen is dat misschien nog steeds interessant. Want echt, zoveel kinderen, dat is best veel extra gewicht dat je moet verplaatsen, haha. Maar dat betekent natuurlijk ook een grotere investering. Bij beide keuzes (elektrisch of niet) moet ik dan wel twee fietszitjes hebben (vooraan en achteraan) en de fietskar gebruiken, als ik ze allemaal tegelijkertijd wil vervoeren. En dan is de vraag: is dat eigenlijk praktisch? 

Want er is natuurlijk nog een andere keuze al is dat wel een serieuze investering en weet ik niet als dat de ideale oplossing is: een bakfiets. Sowieso moet ik dan denk ik kiezen voor een elektrische versie. Maar passen vier kinderen daar dan wel in? Iemand ervaring mee? 

Wat zouden jullie dus doen? Wie heeft ervaring met het vervoeren van veel kinderen? Iemand met een groot gezin die een bakfiets heeft? Of toch gaan voor een gewone fiets met fietskar? Want wordt een bakfiets niet snel gestolen in Gent? Is dat handig wanneer ik alleen op pad ben? Moet ik dan nog een gewone fiets als reserve hebben? (Gentse Feesten en een bakfiets, dat lijkt me bijvoorbeeld geen goed idee…) Dus hulp gevraagd, want nu gebruik ik toch veel de auto en ik ben al die file’s echt meer dan beu. 

54 Comments

  • ElsS 11 oktober 2018 at 21:38

    Bi j de Fietsambassade (voorheen Max Mobiel) kan je bakfietsen huren, ideaal om eens verschillende modellen uit te testen lijkt me: https://fietsambassade.gent.be/nl/huren/fietsaanbod-voor-particulieren

  • Sofie 11 oktober 2018 at 21:53

    Wij zijn super tevreden van onze Urban Arrow elektrische bakfiets. Ideaal voor de stad (Mechelen), zeker plaats voor 3 kindjes en vermoedelijk ook eentje achterop mogelijk. Wij hebben maar één auto nodig op deze manier. Als je voor een elektrische bakfiets kiest, neem dan zeker een bijstandsverzekering want je verplaatst hem niet zomaar bij een panne. Met een driewielerbakfiets gelden er andere verkeersregels dan voor een tweewieler. Succes met de keuze!

    • Tine 12 oktober 2018 at 19:50

      Hier ook fan van urban arrow bakfiets. Kunnen 3 kinderen in de bak en kan een stoeltje achterop!
      Hier is dat onze 2e auto en mijn gewone fiets gebruik ik bijna niet meer.
      Bakfiets is ook ideaal om boodschappen te gaan doen, maar dan wel max 2 kinderen meenemen 🙂

    • Tania 13 oktober 2018 at 22:40

      Onze Urban Arrow is net besteld. Namen jullie naast de bijstandsverzekering ook een diefstalverzekering? (en waar namen jullie de bijstand en/of diefstal?)

  • Anne 11 oktober 2018 at 22:01

    Als nederlandse ben ik groot fiets fan. Ik heb drie kindjes even oud als jou oudste drie. Bij de oudste kregen wij van mijn dol enthousiaste vader een bakfietskado, hij zag ze op zijn werk in Amsterdam en was direct fan. Ik dacht, wat moet ik met 1 kind in een bakfiets… maar ruim 5 jaar laterben ik zo blij met mijn 2 wieler Babboe city, zonder trapondersteuning met 7 versnellingen.
    Er passen prima vier kindjes in, ingeval van nood lukt een vijfde ook als ze smal zijn. De kindjes zijn er dol op, je hebt meer contact dan met een fietskar. Met fietstassen op de bagagedrager doe ik er bergen boodschappen mee.
    Wel zou ik nu neigen naar trapondersteuning. Ze worden best zwaar en meer dan een kilometer of 6 enkele reis doe ik er nu niet meer mee. Dus bij heuvels in Gent lijkt mij dat een slimme keuze.

  • Evy 11 oktober 2018 at 22:42

    Ik ben bakfietsfans!! In onze Babboe Big kunnen 4 kindjes, lijkt me veel handiger dan een fietskar en 2 zitjes op de fiets ?. Ik vind hem na 5 jaar gebruik nog steeds elke cent waard, en wij kunnen hem niet eens zoveel gebruiken, denk dat dat in de stad nog meer geldt!

  • Wollige wolkjes 12 oktober 2018 at 07:27

    Ons oudste was 4,5 toen ons vierde kind geboren werd. Zij fietste wel meestal al alleen ( wonen in een dorp) maar zat ook nog wel in onze babboe bakfiets. Daar geraak je dus perfect in met 4 kinderen ? Dus ik zou die aankoop zeker overwegen. We hebben hem gekocht toen ik zwanger was van de derde spruit en terug verkocht toen de jongste 3 werd en alleen kon fietsen. Dus dik 4 jaar werd hij bijna dagelijks gebruikt, ondanks dat hij niet elektrisch was. Door weer en wind, voor kinderen, boekentassen en boodschappen ?

  • Leinemein 12 oktober 2018 at 07:36

    Waarom geen elektrische longtail cargobike? Zoals een yuba el mundo? Jammer van de levertijd, want anders echt een topfiets!

    • Annelien Cael 12 oktober 2018 at 10:05

      Inderdaad! Een echte aanrader zo’n longtail bike! Dit is een fiets met extra lange bagagedrager. Wij hebben lang alle opties afgewogen en dit was de beste keuze op lange termijn. We vinden het zalig om er mee rond te rijden. Ook hebben wij een elektrische versie en daar zijn wij zot content van! Als je veel fietst met kinderen in het Gentse, is dat wel gemakkelijker, wat extra ondersteuning. Ik had bijvoorbeeld dikwijls rugpijn door mijn zware mama-fiets met 2 kinderen en vol bagage. Ik fiets ook vaak alleen met mijn longtail bike en het voordeel is dat het eigenlijk op een gewone fiets lijkt, dus goed wendbaar. https://maisonslash.be/early-adopter/longtail-cargo-bike

    • Sien 12 oktober 2018 at 10:13

      Ik zou ook absoluut gaan voor een cargobike! Rijd super comfortabelzijn!

  • Jozefien 12 oktober 2018 at 08:43

    Oh ik zou niet twijfelen, bakfiets for the win! Zeker omdat je kinderen nog zó jong zijn. In onze bakfiets – een Urban Arrow – zat de kleinste al toen ze tien dagen oud was. Dat zou ik met een babyschaal nooit gedurfd hebben, maar deze fiets heeft het voordeel dat je adaptors installeert voor de Maxi-Cosi. Niets veiliger dan dat als je het mij vraagt!

    Verder is onze oudste zes, en die past nog goed in de bakfiets, maar wil wel graag eens zelfstandig fietsen. Om mijn eigen stresslevel onder controle te houden, hebben we een Follow-mesysteem aan de bakfiets hangen. Zijn fiets kan aangehaakt worden wanneer nodig, en op een rustig pad kan hij wel alleen rijden. Enter de bakfietsbus 🙂
    Dat vind ik voor jullie zeker mee in overweging te nemen, want dat gaat dus niet als je een fietskar gebruikt.

    De maximumcapaciteit van onze fiets is momenteel dus drie kindjes in de bak (in principe gaan er vier in met het extra bankje, en ik heb dat wel eens gedaan om kindjes bij een verjaardagsfeestje op te halen, maar dan moeten dat kindjes zijn die allen zelfstandig zitten, én waarvan de poepjes dun zijn, én mag er geen Maxi-Cosi of Yepp in de bak geïnstalleerd zijn), eentje op de bagagedrager achteraan, en eentje aan de Follow-me.
    Da’s meer plaats dan in onze gezinswagen.

    Ik rij zonder kinderen, pakweg naar de yoga, trouwens ook het liefst met de bakfiets, en dat wil wel wat zeggen over het comfort van die fiets. En ja, daar heeft die trapondersteuning zeker wel wat mee te maken.
    De kinderen worden groter en zwaarder, en als je je zelf je ook eens wat slechter voelt (wat hier helaas de realiteit is momenteel), dan is dat een gigantische meerwaarde.

    Het is zeker een investering, maar voor ons is het dan ook onze eerste auto.

    Verder zijn wij heel tevreden van Vélocien en Lobikes, en onze buren van Biker. We hebben onze bakfiets elders aangekocht, en dat was helaas een tegenvaller voor het onderhoud. Dus ga direct naar de juiste mensen, ik geef het maar even mee.

  • Silke aka thesilster 12 oktober 2018 at 08:54

    ik zou sowieso voor een elektrische bakfiets gaan. Daar geraken kinderen + rugzakjes/luiertas/handtas ook veel gemakkelijker in kwijt. Wij hebben maar twee kids, maar doen alles met de fiets (behalve grote inkopen en de verplaatsing Leuven – West-Vlaanderen). Wij maken in het voorjaar de overstap van de Winther Kangaroo zonder trapondersteuning naar de elektrische Urban Arrow.

  • Girl in Uniform Lieve 12 oktober 2018 at 08:58

    Er zijn heel wat in-Gent-fietsende-ouders in mijn vriendenkring. Ik heb je bericht gedeeld, misschien geven zij je wel de ultieme tip!

    • Tinneke 12 oktober 2018 at 17:28

      Wij hebben geen 4 kinderen, dus daar heb ik niet rechtstreeks ervaring mee, maar ik kan wel zeggen dat onze ouderkindtandem van het merk Onderwater ons het leven de voorbije jaren echt veel gemakkelijker maakte. Bij ons trapte er dan een kind mee en zat er een achterop. Er bestaat ook een model waarbij er 2 kunnen meetrappen en een elektrische versie.

  • Laurie 12 oktober 2018 at 09:16

    Als mama van 4 gebruik ik mijn gazelle bakfiets superveel. Ik klik mijn Maxi-Cosi vooraan erin en dan nog plaats voor twee kleintjes. Alhoewel mijn twee oudsten 1lleen fietsen (8 en 4 jaar) zit er maar 1tje in samen met een hele stapel aan boekentassen ?

  • Moederschip 12 oktober 2018 at 09:18

    Waw dus jij hebt met 3 kinderen ook nog geen elektrische fiets gebruikt? Knap 😀 Ik rijd al sinds kind 1 elektrisch, die kar+kind kon ik echt niet trekken. Dus mijn raad is sowieso om voor elektrisch te gaan. Batavus is dan echt een aanrader!

    • Liesellove 12 oktober 2018 at 10:10

      Ja en dat is grappig dus als je me ziet fietsen. Ga amper vooruit ???

  • Hilde 12 oktober 2018 at 09:22

    Wij hebben ook 4 kinderen (6,4,2 en 2weken) . De oudste twee fietsen zelf en twee in de fietskar (kleinste in hangmatje). Wij wonen wel in een dorp en hebben een fietspad van bij ons thuis tot aan de school/bakket/chiro. Ik overweeg eventueel electrische fiets omdat voor langere afstand de kar te zwaar wordt. Nadeel . Je hebt geen maxicosi of buggy bij de hand. Dus aan school moet ik baby op mijn arm nemen om dan de drie andere op te halen (wat niet alrijd handig is) .

    • E.N. 13 oktober 2018 at 11:22

      Draagzak (bv Ergobaby Adapt kan vanaf de geboorte) thuis al aandoen of rekbare draagdoek al knopen, en dan aan school de baby erin zetten. Is heel snel gebeurd en dan heb je je 2 handen vrij! 🙂

  • Annelies Vandenberghe 12 oktober 2018 at 09:24

    Ik heb zelf een echte “mama” fiets van Cortina ( eentje zoals Sharon) de fiets zelf is een zaligheid! Ik heb slechte heupen en een afwijking aan mijn rug het is de eerste fiets waar ik geen pijn heb als ik mijn zoon vervoer. Hij rijdt dus echt alsof je in uw zetel zou zitten. Er zitten 3 versnellingen op. Het grootste nadeel bij dit model is het gewicht van de kader. Die is zo zwaar!!! Als je dan nog eens kindjes vervoert… dus als je zo een model zou nemen zou ik opteren om de electrishe versie te nemen. In onze kring zijn de bakfietsen wel zeer populair. De Urban Arrow is electisch ( ik heb erop gereden amai!!! Zalig spel maar ik vind die niet zo ruim… zeker als alle kindjes er moeten inpassen. De Babboe is ook zeer populair hier in de kring. Een vriendin van me heeft 4 kindjes. 7,5, 3,2 jaar. Zij wonen ook in Gent. Sinds kort heeft die mama een soort stang achter de fiets hangen waar de fiets van de oudste dan inhangt. Voorste wielhangt dus eigenlijk omhoog. De 3 kleinste zitten dan in de bakfiets maar toen die kleiner was zaten alle 4 in de bak. En de kleinste in een special zitje. Deze is ook elektrisch. Nadeel: prijzig, als de batterij het laat afweten is rijden niet te doen, als je kindjes groter worden en de regenkap staat op de bak kan het zijn dat haar hoofd wel tegen het dak zit. En het grootste nadeel is: bakfiets zijn graag gezien bij dieven dus een diefstalverzekering moet je echt afsluiten! Tenzij je een garage hebt natuurlijk maar dan nog zou ik er één nemen! Een gewone mama fiets met de kindjes zou ik niet meer aanschaffen. ? O ja, alle mama’s die ik ken met een bakfiets gaan met de fiets naar de Gentse Feesten ????

  • Hilde Blancquaert 12 oktober 2018 at 09:44

    Onze kinderen waren al wat ouder (de derde was 4,5) toen de vierde geboren werd en toen woonden we nog zo dicht bij het centrum van de stad (Turnhout) dat we zowat alles te voet konden doen. Een jaar later zijn we verhuisd. We wonen nog steeds in Turnhout, maar iets verder van het centrum waardoor we nu vooral de fiets gebruiken. Hadden onze kinderen jonger geweest op het moment van verhuis, had ik absoluut zeker voor een bakfiets gekozen. Dat lijkt me zo handig met verschillende jongere kinderen. Maar onze kinderen waren net dat tikkeltje te oud al om nog zo’n investering te doen, vonden we. We hebben toen voor mij wel zo’n echte moederfiets van gazelle gekocht. Stevige fiets zodat het makkelijk is om de jongste in en uit het stoeltje te zetten/halen. Bij mijn oude fiets had ik steeds het gevoel dat die ging omvallen. Nu heb ik zo’n dubbele staander waardoor hij heel stabiel staat.

  • Melanie 12 oktober 2018 at 09:48

    Hier ook een bakfietsfan. Wij hebben 2 kids en hadden daarom een niet al te grote bakfiets (2 in de bak, en een speelkameraadje kon mee achterop, of we hingen de buggy achter op de fiets). Er zijn dus makkelijk grotere, waar ook een maxi cosi of babyschaal in past. Dat is voor jullie nu nog wel handig denk ik. Met 4 kids zou ik een electrische wel overwegen, al is dat duur. Ik vermoed dat je daar veel genot van zult hebben. Bij ons was de bakfiets de beste investering ooit op vervoersgebied. Inmiddels zijn ze bijna 8 en 9 en is ‘ ie alweer even de deur uit, maar ik vond het altijd heel fijn. En als extra voordeel: meer contact met je kindjes dan in de fietskar (die hadden we ook – wel handig om af te kunnen koppelen en meenemen naar bv supermarkt, winkel of evenement). Ik vond het geklets voorin de bak altijd erg leuk.

  • Sarah 12 oktober 2018 at 10:07

    Elektrische bakfiets, for sure!
    Hier 3 kinderen (9,7,3), ook de oudsten willen er nog graag in ?. Wij wonen op de boerenbuiten (3km afstand tot school), ik denk dat dit nog handiger is in ‘t stad!

  • Ellen 12 oktober 2018 at 10:56

    Hier ook 4 kleine kinderen en absolute fan van de bakfiets!
    Zelfs zonder kinderen gebruik ik de bakfiets veel. Zo kan ik bijvoorbeeld voor 100 eur kopen in de supermarkt?. Want een groot gezin, vraagt om veel inkopen en met een gewone fiets is dat praktisch onhaalbaar.
    Of zelfs de buggy kan ook mee in de fiets als dat nodig is.
    Dus zeker te overwegen!

  • eskonpeupejer 12 oktober 2018 at 12:12

    een moederfiets…. daar had ik nog nooit van gehoord.

    wij hadden vroeger een bakfiets… aangedreven op onze eigen energie… man, dat was sleuren. Dus, kies je voor een bakfiets moet je echt wel voor een elektrische gaan.

    veel kiesplezier !

  • katrien 12 oktober 2018 at 12:26

    We kochten een elektrische bakfiets – Urban Arrow – in de zomer van 2017 en ik ben er nog steeds zo blij mee! We hebben maar één auto, wat volstaat, die dagelijks door mijn lief gebruikt wordt. Maar ik had nood aan een sneller en efficiënter vervoersmiddel dan fiets + fietskar. Boodschappen en 2 kleine kinderen vervoeren met fietskar vond ik erg zwaar. Het voelde vaak ongezond aan voor mijn rug. Binnenkort komt kindje 3 er aan en die kan meteen in de Maxi Cosi mee in de bakfiets. Voor een 4e kind kan je achteraan nog een stoeltje installeren op de bagagedrager. Het voordeel, vind ik, aan een bakfiets is dat je bij regen en koud weer een kap kan installeren zodat de kindjes droog / warm blijven. Wat bijvoorbeeld niet kan bij de longtail bikes. Als je een garage hebt waar je je bakfiets ‘s nachts en bij niet-gebruik kan zetten dan is de dure aankoop zeker te overwegen. We hebben ook een bijstands- en diefstallenverzekering voor de bakfiets, geen overbodige luxe voor zo’n duur ding in een stad als Gent waar fietsen aan de lopende band gestolen worden. Ik heb ook nog mijn gewone stadsfiets wanneer ik kinderloos of ‘s avonds naar Gent fiets.
    Ook iets om bij stil te staan: ga niet voor het goedkoopste merk. Er bestaan veel verschillende merken/modellen van bakfietsen en de prijsverschillen zijn soms groot. Als je je bakfiets dagelijks gebruikt voor het vervoer van 4 kinderen ga dan voor een stevig model à la de Urban Arrow. Het is niet de goedkoopste onder de bakfietsen maar wel robuust. Een collega kocht destijds op hetzelfde moment als wij een elektrische bakfiets die een stuk goedkoper was maar had binnen de 3 maanden al meer miserie en kosten aan de fiets dan wij tot nu toe met onze Urban Arrow. Als je een elektrische koopt ( sterk aan te raden) let op met 2e hands o.w.v. de staat van de batterij. Een nieuwe batterij kost zo’n € 500. Aanrader: Vélocien ( Gent) voor aankoop van een Urban Arrow. Vriendelijke en uitstekende service! Succes!

    • Khadetjes 12 oktober 2018 at 20:01

      Ik heb zelf een Urban Arrow, wel eentje van de eerste generatie (die ondertussen dus zo’n zes jaar oud is en heel wat kilometers op de teller heeft). Versta me niet verkeerd, ik ben nog steeds héél tevreden van de fiets en het merk al lopen de kosten eraan de laatste zes maanden de spuigaten uit. Met gevolg dat ik het dus ook niemand zou aanraden om deze fiets tweedehands te kopen, je weet immers niet hoeveel kilometers op de teller staan en wanneer je dus voor dezelfde kosten komt te staan.

  • Tanya 12 oktober 2018 at 12:30

    Wij kozen voor de fietskar voor 2 in combi met fietsstoeltje, en ik reed daarmee rond met drie kinderen. Met een gewone omafiets van Batavus. Nu kan de oudste zelf fietsen dus dat is wel wat comfortabeler maar het ging prima zo, elke dag de brug op bij de stropkaai.. goed voor mijn conditie ?. Wij kozen voor de fietskar omdat mijn man de kinderen naar school brengt en ik ze ophaal. Met een bakfiets moet in ons geval dezelfde persoon ze altijd brengen en halen en dat vind ik een nadeel. De kar blijft overdag op school staan en we fietsen verder met onze eigen fiets door Gent en naar het werk.

    • Liesellove 12 oktober 2018 at 14:03

      Met drie deed ik dat ook zo maar vier wordt toch een ander verhaal denk ik

      • Tanya 13 oktober 2018 at 17:19

        Ja dat is waar! Ik zou met 4 ook gaan voor een bakfiets maar blijf het een nadeel vinden dat we het vervoer dan niet meer kunnen verdelen tussen ons en dan altijd dezelfde persoon alle trajecten moet doen (ik dus..)! Daar heb ik nog geen oplossing voor…mmmhh nog eens over nadenken..

        • Liesellove 13 oktober 2018 at 21:24

          Hier is dat nu ook al zo.

        • Jozefien 16 oktober 2018 at 08:59

          Wij hebben wel een fietswisselsysteem.
          Mijn man brengt ‘s morgens de kinderen naar school en de crèche. Daar laat hij de bakfiets achter, en neemt de gewone fiets. ‘s Avonds kom ik met mijn fiets in de crèche aan, en pik ik met de bakfiets de kinderen op. Works like a charm (maar je moet dan wel beiden een sleutel van alle fietsen hebben, anders is’t miserie gegarandeerd 😉 )

  • nobutterfly 12 oktober 2018 at 15:15

    met cambio heb je ook de mogelijkheid om bakfiets te gebruiken

  • pieke 12 oktober 2018 at 16:29

    ik had een electrische babboe, vijf jaar lang dagelijks gebruikt, ook ideaal voor de weekend boodschappen.
    in de winter als het koud en glad was en iedereen met de auto ging vond ik het het leukst. kinderen onder de kap met een dekentje en zo langs de rijen autos, lekker stabiel op drie wielen.

    ik had er wel nog een andere fiets naast met 1 zitje achterop, voor als ik alleen of met maar 1 kind op pad ging.

  • Imke 12 oktober 2018 at 18:19

    Ik heb een baboe bakfiets de big en elektrisch . En het is de beste investering ooit geweest heb zelf maar twee kindjes ma soms zitten er wel wat meer in en dat gaat ook zeer goed. Ja magaltokdis komen testen hoor

  • Elke 12 oktober 2018 at 19:59

    Hier ook vier kinderen en al jaren geleden een bakfiets gekocht ter vervanging van één auto (ik denk toen we nog maar twee kinderen hadden en wij zijn bij gebrek aan heel erg veel keuze toen voor een Johnny Loco gegaan). Ik blijf dat een geweldig ding vinden, ook nu de kinderen op de laatste na allemaal echt zelf fietsen ernaast! Het zorgt gewoon voor heel veel comfort dat niet op rugjes moet gedragen worden als ze naar de sportclub gaan of als we gaan picknicken in de zomer én ook elke week als we onze buurderij-bestelling gaan ophalen, past dat er eigenlijk allemaal mooi in. Op een gegeven moment zaten ze er ook allemaal met vier in, ik heb dat echt altijd fantastisch gevonden om die vier kinderen in een bakje vooraan rond te rijden. Het was bij ons geen elektrisch model (was nog niet echt ingeburgerd) maar op zich lukt dat eigenlijk nog altijd wel vlot!

  • Ann 12 oktober 2018 at 21:38

    Na lang dralen en uittesten hebben wij in mei 2017 een electrische bakfiets gekocht, namelijk de urban arrow! Onze kinderen zijn nu 5j, 3j en 3 maanden en geraken met gemak allemaal in de bak (eentje nu dus in maxi-cosi). Je kan nog een fietstoeltje achteraan installeren en fietstassen voor extra bagageruimte. Urban arrow is niet de goedkoopste maar bij dagelijks gebruik elke cent waard! We hebben nu 1800 km op de teller staan enkel en alleen door praktisch gebruik in de stad. Do I say more? Hier zit een fan. ;0)

    .

  • Liesbeth 12 oktober 2018 at 22:19

    Wij hebben ondertussen al 3 jaar een elektrische bakfiets van bakfiets.nl, echt een zalige fiets, ik zou hem niet meer kunnen missen! Wij namen de lange bak, zo kan je een houder plaatsen om er een maxi-cosi in vast te zetten en kan je nog 2 kindjes op het bankje zetten en 1tje op een zitje op de bagagedrager. Later kan je eventueel ook een bankje bijplaatsen in die versie dat er 4 kindjes in passen. Ik zou wel opteren om toch de meerkost te overwegen om een elektrische aan te schaffen, tenzij je natuurlijk je verplaatsingen als fitness wil gebruiken ?, maar in alle eerlijkheid: elektrisch fietst toch wel een stuk makkelijker ?.

  • Femke 13 oktober 2018 at 03:47

    Bakfiets, sowieso. Ik heb een Cargo van Veloci (Belgisch merk!), ik heb er maar 3 maar er kunnen 4 kindjes in ??? Electrisch (must have!) Driewieler (love it or hate it, best eens testen)
    We hebben hem nu 2jaar en nog geen seconde spijt van gehad…

  • Tine 13 oktober 2018 at 05:52

    Ik heb nog niet alle reacties gelezen, dus mss staat het er al tussen: ik heb zo’n mooi oma-model gekozen voor de look maar ik heb er al dik spijt van. Je zit op die modellen heel recht, en om bagage/kinderen/heuvels te overwinnen, is dat geen praktische houding. Ik zou nu voor een sportiever model gaan, ook al zijn die een beetje minder mooi. En dan specificvoor een longtailbike. Daar kan je met gemak meerdere kinderen op vervoeren en ook nog alleen gebruiken! Een bakfiets is hier ook al getest, maar als die niet elektrisch is, vond ik die veel te zwaar. Maar fietsen testen op voorhand is dus wel een aanrader!! Veel succes!

  • An 13 oktober 2018 at 07:43

    Ik heb maar 2 kindjes en rij rond met fietskar en stoeltje (soms rijdt er al eens een nichtje mee na school) op een elektrische fiets en ik zou voor jullie sowieso een bakfiets aanraden. Zo’n stoeltje vooraan kan ook niet zolang gebruikt worden en qua evenwicht rijdt dat toch ook lastiger, ik vind het nu al lastig als er te veel in mijn mandje vooraan ligt ?, en een kind beweegt dan ook nog eens.
    Elektrisch is sowieso een goede investering, sinds ik mijn elektrische fiets heb nemen we veel vaker de fiets,, daarvoor was het toch maar snel de auto nemen omdat ik opzag tegen een fietstocht door het prachtige maar vooral heuvelachtige Pajottenland waar wij wonen, ik zou die echt niet meer kunnen missen.

  • Lore 13 oktober 2018 at 08:28

    Bakfietsen genoeg waar je 4 kinderen ik krijgt. Mijn zoon v 12 kan zelfs nog in mijn troy. Voor mij zo klaar als een klontje: bakfiets en auto weg.
    Ik heb zelf 3 kinderen. Maar er gaat wel soms een extra exemplaar mee. En ze zate er ook al ik met 5 (kleintjes). De mijne is trouwens niet electrisch maar ik raad je een electrische aan als je de autoweg doet

  • Nele 13 oktober 2018 at 08:35

    Ik fiets elektrisch met fietskar, 2 kindjes nu, mocht er een derde komen ga ik zo goed als zeker voor elektricitische bakfiets 🙂
    Vriendin van me heeft een keiller (denk ik? ) Die is elektrisch, met gordeltjes voor 4 kindjes 🙂 wel een drie wieler… Succes met de zoektocht! (En WoW 3 zonder elektrische fiets ? )

  • Khadetjes 13 oktober 2018 at 10:31

    Wij zijn van start gegaan met een fietskar (nja, hier zijn er maar twee, dus dat lukte prima) maar al snel overgeschakelt op een bakfiets, een tweewieler gezien de afstand die ik dagelijks mee afleg. Ik had er ongelooflijke spijt van dat we niet onmiddellijk daarvoor kozen want je kinderen voor je ipv achter is zoveel fijner en makkelijker.
    We kochten een Urban Arrow omdat zij alleen elektrische bakfietsen maken en al hun research dus ook daarnaar gaat – in tegenstelling tot andere merken die een bakfiets maakten en pas daarna keken hoe ze die ook elektrisch konden maken. Héél héél erg tevreden van de fiets, ik heb ondertussen zo’n 24.000km op de teller, dat zegt voldoende. We kochten er ook de tent bij, de bagagedrager en het extra zitje vooraan. De eerste jaren nam ik ook de kinderen van de buren mee (in totaal dus 4 stuks) en dat lukte prima. Met grote kinderen is dat een ander verhaal. De bak vooraan is groot, maar niet zo groot als bij sommige andere merken – nu, de fiets zelf is dan wel veel mooier dan die andere merken #hetoogwilookwat.
    De oudste fietst hier zelf naar school, maar als hij mag/kan kiezen kruipt hij met veel plezier nog in de bak. Ik blijf ermee fietsen omdat het ongelooflijk makkelijk is voor boodschappen en boekentassen/zwemzakken/… Of om naar de academie te fietsen met 2 accordeons en een gitaar ;). In ieder geval; probeer fietsen uit, want de een is niet de andere, ga voor een tweewieler en kies elektrisch. Zonder twijfel. Elektrisch. Benieuwd naar wat het zal worden x

  • Mieke 13 oktober 2018 at 13:29

    Hier ook altijd 4 kinderen op de fiets naar school vervoerd. 2 in de fietskar, 1 voorop en 1 achterop. Gewoon een goede fiets met versnellingen. Voordeel van fietskar vind ik dat je ook een goede normale fiets hebt voor jezelf. En dat je ook kunt gaan wandelen met de fietskar als je ergens naar toe fietst, gewoon loskoppelen en lopen maar!

  • Elisa 13 oktober 2018 at 14:50

    Ik heb een mama fiets met een mandje voorop, een kinderzitje voorop en een trekhaak voor een fietsbak om spullen mee te nemen… Tegenwoordig heb ik ook nog eens een buggy ophang systeem, maar om eerlijk te zijn. Als ik meer kinderen te vervoeren had gehad zou ik toch wel een bakfiets elektrisch nemen, kan je ook nog eens spullen mee nemen 😀

  • S*fie 14 oktober 2018 at 11:39

    Ik schreef zelf een vergelijking op mijn blog eind augustus. 5 jaar lang een fietskar gehad, die was versleten en toen voor de bakfiets gegaan. Wel maar 3 kinders hier 😉 Succes met de zoektocht!

  • Kim Landuyt 15 oktober 2018 at 15:30

    Babboe Curve-E! Plaats voor 4 kindjes, maxi-cosi kan ook mee. Super handig in gebruik.

  • Katrijn 21 oktober 2018 at 14:19

    Nog een kleine aanvulling op wat alle bakfietsfans vertelden (want ja, niet twijfelen, een elektrische bakfiets is wat je nodig hebt), de regelgeving is aangepast, ook een bakfiets met 3 wielen wordt nu als “fiets” beschouwd als hij niet breder dan een meter is. Wij hebben een Nihola met 4 plaatsen, die dus bij de grotere modellen onder de bakfietsen valt, en zelfs die is smaller dan die meter. Niet onbelangrijk, want dat betekent bv. o.a. dat je ook een eenrichtingsstraat waar fietsen wél in mogen, in mag.

  • Sarah 24 oktober 2018 at 09:43

    Wij hebben net een Urban Arrow besteld, zalig hoe vlot dat rijdt zelfs op de Gentse kasseien. Mijn collega rijdt elke dag met 4 kinderen (2 tweelingen!!!) van St-Amandsberg naar achterkant St-Pietersstation en dat gaat prima. Ze hebben een extra bankje vooraan. Wij namen wel antidiefstalverzekering erbij want hij zal altijd tegen de gevel staan en bovendien ook pechverhelping. Ik hoorde dat je dat laatste zou gratis krijgen als je je aansluit bij de fietsersbond.

  • Leen 3 juli 2019 at 20:26

    Mag ik vragen wat jouw uiteindelijke keuze geworden is… ?
    We zijn ook nog een beetje zoekende, in Gent, met kinderen op de fiets…

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    ×