• Vorige week konden Axelle en ik eventjes ontsnappen aan de
  • Chronische leukemie hebben dat is terecht komen op een zotte
  • Estelle  11 maanden oud  Stilaan bereid ik me
  • Lief klein Estelletje Een kind dat bijna altijd lacht en
  • Elke dag probeer ik de ziekte zoveel mogelijk te negeren
  • Mijn kleine meid is al lang zo klein niet meer
  • Ergens ter wereld is er altijd een prachtige zonsondergang hoe
  • De normaliteit des levens Meer moet dat eigenlijk niet zijn

Subscribe to our Mailing List

Get the news right in your inbox!

Een kleurrijk bordje Overnight Oats

26 juni 2019
havermout overnight oats

Een kleurrijk bordje Overnight Oats

26 juni 2019

De tijd dat we hier standaard naar boterhammen met choco grijpen als ontbijt, ligt al lang achter ons. Dat vergde enige inspanning en soms de nodige discussies maar ondertussen zitten we wel in het stadium dat Axelle er nog maar zelden om vraagt en Baptiste met alle graagte nieuwe dingen uitprobeert. Céleste en Estelle die eten gewoon wat wij hen voor hun neus zetten, al moeten we bij Céleste er wel voor zorgen dat die pot choco niet in het zicht staat. Eén van onze favoriete ingrediënten bij het ontbijt is havermout. Je hebt er zoveel mogelijkheden mee en de kindjes smullen er graag van. Ik deelde al eerder enkele receptjes met dit ingrediënt en ga dit vandaag opnieuw doen.

Om voldoende te kunnen variëren ga ik regelmatig op zoek naar nieuwe manieren van verwerken. In mijn zoektocht botste ik op een receptje van HelloFresh waarin zij overnight oats bereiden. Omdat niet iedereen in huis hier een kaneelfan is en rode vruchten hier het liefst worden gegeten, veranderde ik hier en daar echter iets aan dit heerlijke havermout – ontbijt! (Want ik ben wel heel erg fan van kaneel, appeltjes en rozijnen!)

Wat heb je nodig voor 2 personen?

  • 100 g havermout
  • 250 ml (halfvolle) melk
  • Honing
  • Portie rood fruit (aardbeien en frambozen)
  • Portie blauwe bessen
  • Extra: citroenkwark

Hoe ga je te werk?

Verdeel de havermout, voor je gaat slapen, samen met de melk en honing over een glazen bokaal en roer door. Sluit de pot en zet 8 uur in de koelkast. Vandaar de term overnight oats!

De volgende morgen is de havermout klaar om op te eten maar je maakt hem zoveel lekkerder door allerhande toppings toe te voegen. Onze voorkeur gaat daarin uit naar rood fruit en blauwe bessen. Voeg daarom een handje aardbeien, frambozen en blauwe bessen toe. En in het weekendje kan je afwerken met een lepel citroenkwark.

In de winter is rood fruit minder evident maar wist je dat je deze ook kant en klaar in de diepvries kunt kopen? Wij halen ze de avond voordien uit en laten ze ontdooien in de koelkast. ’s Morgens kunnen ze bij de overnight oats.

Snel klaar havermout tip

Wanneer ik zin heb in havermout met appeltjes en kaneel, zoals in het oorspronkelijk recept, dan kies ik voor de eerdere traditionele manier van bereiden. Dat houdt in dat ik ’s morgens mijn havermout opwarm in melk. Wij doen dat trouwens in de microgolfoven (2 min!) waardoor je geen kans hebt op aanbranden en ondertussen je appeltje fijn kan snijden. Eens de havermout klaar is meng ik de appeltjes en kaneel eronder. Tijdens de wintermaanden durf ik de appeltjes ook al eens mee opwarmen.

Smakelijk!

1 Comment

  • Ilse (by-ik.blogspot.nl) 28 juni 2019 at 23:09

    Ziet er lekker uit.
    Wij hebben ook allerlei havermoutvariaties voor het ontbijt. De muesli met yoghurt is het meest favoriet.
    Jouw receptje ga ik ook eens proberen.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    ×