Een eigen camper bouwen lijkt je misschien onmogelijk. Zeker wanneer je de Belgische wetgeving hierover checkt. Maar vanaf nu komt daar verandering in. Ik neem je namelijk mee in onze camper conversion en zal van naaldje tot draadje uitleggen welke stappen wij allemaal nemen. Ik liet mij niet afschrikken, zelfs niet met 4 kinderen en een strenge Belgische wetgeving. Dan moet jij je dus ook niet laten afschrikken…
Zelf een camper bouwen is super spannend maar ook héél erg tof. Maar het begint natuurlijk bij het aller begin en dat is een voertuig kopen. Maar hoe begin je hier nu aan? Waar moet je op letten? En waarom kozen wij uiteindelijk voor onze Mercedes Sprinter Tourer L2 H1 – 2019? In deze blog vertel ik er je alles over!

Kamperen kan je leren
Misschien ben je wel zoals ikzelf. Ooit overtuigd van het idee dat kamperen geweldig is maar niks voor jou? Tot een aantal jaren terug, leefde ik namelijk met het idee dat ik mijn haar elke dag moest kunnen wassen, een warme douche niet kon missen en ik sowieso altijd mijn haar moest stijlen. Wat er veranderde?
Wel, door effectief te gaan kamperen met een camper leerde ik wat ik op reis nu echt belangrijk vind. Daarom één raad: test het uit. Het is een beetje zoals met een huis bouwen of verbouwen. Hoe moet je weten wat je precies wil als je nog nooit een eigen huis hebt gehad? Huur daarom een camper voor een paar dagen voordat je effectief een voertuig aankoopt.
Tip: huur bij Goboony een camper direct van de eigenaar. Ondertussen kan je er ook vaak zelf omgebouwde campers huren. Doordat je rechtstreeks van de eigenaar huurt, valt de huurprijs vaak heel erg goed mee.
Pluis de wetgeving vooraf goed uit
Dompel jezelf onder in de ondoorgrondelijke wegen van de Belgische wetgeving. Geen plezant taakje maar doe het alsjeblieft. Want je mag hier niet zomaar alles zelf doen. Ramen plaatsen bijvoorbeeld of extra stoelen toevoegen. Bovendien moet je in de meeste gevallen je voertuig homologeren naar een camper. (Er zijn zeker uitzonderingen maar in ons geval was een homologatie noodzakelijk.) Een stressvol werkje waar ook ik nog steeds héél veel schrik voor heb.
Homologeren of niet?
Kan je met een lichte vracht blijven rijden als je hem hebt aangepast tot camper?
Wat je in de laadruimte van je lichte vracht doet, gaat in principe niemand wat aan. Je kan dus inderdaad een lichte vracht ombouwen tot camper. Zelden geeft men bij de keuring (jaarlijks) opmerkingen over het bed of de kastjes die erin staan.
Waarom dan niet altijd voor een lichte vracht gaan?
In ons geval hadden we sowieso een lichte vracht met dubbele cabine nodig. En de regels voor een ombouw dubbele cabine in België zijn veel strenger dan voor een enkele cabine. Ik citeer hiervoor de website van de federale overheidsdienst:
- een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste zes plaatsen bevat
- een laadruimte die volledig is afgesloten van de passagiersruimte door een niet afneembare ononderbroken wand uit een hard materiaal over de volle breedte en hoogte van de binnenruimte
- een laadruimte waarvan de lengte minstens 50% bedraagt van de lengte van de wielbasis
- een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels
Een volledig afgesloten passagiersruimte zagen wij niet zitten. Bovendien weten we uit ervaring met de lichte vracht van Stefaan dat ze héél streng zijn bij keuring. Is er geen sprake van een dubbele cabine? Dan kan het interessant zijn om voor een lichte vracht te gaan. Hiervoor citeer ik de Vlaanderen.be:
Sommige bedrijfsvoertuigen (categorie N1, N2, N3) kunnen ook voorzien zijn van een inrichting als kampeerwagen. Een lichte vrachtauto/vrachtwagen die uitgerust is met een scheidingswand tussen de bestuurdersruimte en het woongedeelte en die voorzien is van de vereiste uitrusting voor kampeerwagens kan ingeschreven worden als:
- lichte vrachtauto/vrachtwagen
- kampeerwagen (M1) met wijziging van categorie en aard (in dat geval is een nieuwe homologatie vereist).
Homologeren dan maar
Je voertuig opnieuw inschrijven als camper in plaats van de oorspronkelijke functie? Dan kom je sowieso in contact met de dienst homologatie Vlaanderen. Zij bekijken of het voertuig voldoet aan de vereisten van een camper en aan de algemene veiligheidsregels. Zo kan je een nieuw gelijkvormigheisattest verkrijgen zodat jij je voertuig correct kan inschrijven.
Homologatie is vaak echter een stresserend proces, zeker wanneer je geen beroep doet op een professionele ombouwer. Het nadeel van een professionele ombouwer is dan weer dat het je heel wat centen kan kosten.
Bij een aanvraag tot homologatie moet er een dossier voorgelegd worden met de nodige foto’s en attesten van de ingebouwde onderdelen. De ombouwer waar wij mee samenwerken adviseerde ons om echt alles te documenteren. Beter teveel informatie dan te weinig!
Doe je geen beroep op een ombouwer? Dan moet je sowieso bij de fabrikant van jouw voertuig een goedkeuringscertificaat aanvragen. Want als de fabrikant niet akkoord is met de aanpassingen die je wil doen, dan zal je het voertuig zeker niet homologeerd krijgen. Wanneer je samenwerkt met een ombouwer, is er minder risico en hoef je niet zelf het certificaat op te vragen. (P.s.: de ene fabrikant is al makkelijker dan de andere hierin.)
Daarnaast is het ook zo dat je in België niet zomaar alles zelf mag doen. Stoelen bijplaatsen bijvoorbeeld, dat is een no go als zelfbouwer. Informeer jezelf dus goed. Je kan dit doen door de dienst homologatie te contacteren voor je een voertuig koopt of door vooraf samen te zitten met een ombouwer. Wij gingen hiervoor langs bij Mees en werden erg goed geholpen.
Milieuzones
Koop je een dieselvoertuig, dan moet je rekening houden met de EURO-norm. Dit slaat op de milieuzones in binnen- en buitenland. Zoals je allicht wel weet zijn er steeds meer steden die vervuilende voertuigen niet meer binnen laten in de stad. In België kan je onder meer met vervuilende voertuigen niet meer terecht in de stad Antwerpen, Brussel en Gent.
Woon jij op de buiten en heb jij nooit de intentie om met je bus naar een stad te rijden? Dan is de EURO-norm misschien minder belangrijk voor je. Tegelijkertijd is het niet slecht na te denken over de impact van wat je doet op het milieu. En wanneer je voor een dergelijk grootschalig project gaat, is het altijd goed te denken aan de toekomst.
In ons geval was het onmiddellijk duidelijk dat we met de EURO-norm rekening dienden te houden. Wij wonen in Gent en ook al wonen wij voorlopig nog buiten het gebied waar de lage emissie-zone van kracht is, we verwachten dat dit binnenkort sowieso wordt aangepast. En niks zo onhandig of je busje niet aan je voordeur kunnen laden. Dat is één van de redenen waarom we uiteindelijk voor een nieuw voertuig gingen.

Wat past er bij jou en je gezin?
Je hebt je niet laten afschrikken door de wetgeving? Goed zo! Het leukere werk kan namelijk stilaan beginnen. Eerst dien je te bepalen welk budget je ter beschikking wil stellen. Je moet natuurlijk je voertuig aankopen, budget vrijhouden voor de materialen die je nodig hebt en centen overhouden voor het werk dat je moet uitbesteden + de homologatie.
Je kan absoluut kiezen voor een budget-camperbouw. Maar besef goed at je al snel beslissingen zal maken die je niet had ingecalculeerd. Eens je aan dit verhaal begint, word je zo enthousiast over de mogelijkheden dat je alsnog kiest voor een grotere investering.
Zo is dat toch hier gegaan… van heel eenvoudig zijn we naar een uitgebreide, volledige ombouw gegaan. Het hoeft niet maar wees realistisch. De kans dat je met €3000 genoeg hebt om je camper om te bouwen, is klein.
Denk dus na over het budget dat je ter beschikking wil stellen voor de aankoop van het voertuig en over de faciliteiten die je zeker wil integreren. Sommige zaken kan je eventueel uitstellen naar later maar probeer hiermee toch al rekening te houden. En besef dat het soms over heel eenvoudige zaken gaat, die toch een zeer groot budgetair verschil kunnen maken. Bijvoorbeeld of je de camper moet isoleren of niet? Met andere woorden, ga je enkel naar zonnige en warme gebieden trekken met de camper of moet hij ook dienst doen in koudere periodes? En heb je dan extra verwarming nodig?
Schetsen
Probeer op basis van de gewenste faciliteiten ook al eens een schets te maken van hoe jij de indeling ziet. Zo krijg je een idee over hoe groot het voertuig moet zijn dat je aankoopt. Veel mensen schrikken daarom ook wanneer wij vertellen dat wij slechts een voertuig lengte 2 kochten. Want hoe krijg je daar 6 kinderen in?
Wel, wij wonen in een stad. Hoe langer het voertuig, hoe moeilijker te parkeren. Daarnaast is er het laadvermogen waar je rekening mee dient te houden. Een grotere camionette lukt misschien wel naar inrichting wat betreft aantal slaapplaatsen maar het laadvermogen neemt hierdoor drastisch af. En je moet voor de keuring een bepaald laadvermogen over houden, waarbij men rekening houdt met de tank, de watertank, de bestuurder en de passagiersstoelen.
Een daktent is voor ons de oplossing der oplossingen en we vinden het gewoon ook mega cool. Maar dan kon de bus echt niet hoger zijn dan hoogte 1. Veel ladders van daktenten hebben maar een beperkt bereik en met kinderen is 2m40 al meer dan hoog genoeg. Al die elementen samen maakten dat we voor L2H1 hebben gekozen. Bezin dus eer ge begint!
Zoek een bus en heb geduld
Eens je ongeveer weet wat je wil, is het vooral een kwestie van zoeken. Welke voertuigen zijn er beschikbaar binnen jouw budget? Wij zochten voornamelijk op Autoscout 24 en op de stockwagen-websites van de fabrikanten zelf. Onze voorkeur ging uit naar Mercedes omdat bleek dat zij nog relatief makkelijk een goedkeuringscertificaat voor ombouw bezorgen. (Op het moment van onze aankoop!) Vooraf polshoogte nemen hiervan kan je een hoop stress besparen trouwens.
Neem trouwens voldoende tijd om het perfecte voertuig te vinden. Soms moet je even geduld hebben. Bovendien zijn het soms mooie praatjes online. Ga dus zeker altijd het voertuig gaan bekijken met iemand die er iets van kent. Camionettes hebben vaak meer dan één bestuurder gehad bijvoorbeeld. Dat kan absoluut van invloed zijn. Als leek ken je er gewoon te weinig van en je zal merken dat camionetten héél erg prijzig zijn, ook tweedehands.
Hopelijk ben je niet te overweldigd door dit alles en laat jij je niet afschrikken? Een bus ombouwen tot camper is nu éénmaal een super intensief traject, maar wel eentje waar je achteraf enorm veel geniet van zal hebben. Om het jou wat makkelijker te maken heb ik een handige checklist gemaakt, die je kan downloaden en gebruiken als ondersteuning.
Kocht je al een camper? Ga dan zeker eens lezen hoe je de camper-indeling aanpakt.
Super tips alvast. Ik heb net een Renault master bwj 2010 l3h2 gekocht.
Wat een supertoffe bus hebben jullie gekozen. Wij zitten ook aan dit model te denken. Hebben jullie al foto’s van de ontwikkelingen van de camperinbouw?
ja op mijn instagram kan je daar al heel wat over zien, hier loop ik nog wat achter :)
Dikke merci! Heeft me enorm geholpen.
Hallo,
Leuk om op je site te vallen nadat ik mij suf heb gezicht naar een duidelijk antwoord.
Ik sta op het punt om een nieuwe Citroën jumper te kopen en na enige zoekwerk kwam ik ook terecht bij de Vlaamse overheid Dep. Verkeer en… waar er vermeldt staat dat je een expliciete akkoord nodig hebt van de fabrikant om je bestelwagen om te bouwen tot een camper, De autodealer in Overijse weet het zelf niet. Aangezien de officiële zitplaatsen en het middenscherm onveranderd blijft zou dit geen probleem mogen leveren. Maar Vlaanderen kende wil ik op voorhand een schriftelijk akkoord. Komende maandag contacteer ik de klantendienst v Citroën België.
Maar als ik je goed begrijp, heb ik geen akkoord nodig vd fabrikant indien ik beroep doe op een prof. Camper(om) bouwer? Ik was dit sowieso van plan maar ik heb de indruk dat ik met een budget v 15.000 euro’s niet zal toekomen? Moet dit een Belgische firma zijn of kan dit ook vanuit Nederland. Ik vind het aanbod in Vlaanderen heel beperkt.
Vg
Nederlandse voertuigen worden niet altijd goedgekeurd in België dus om zeker te zijn best een Belgische… de wetgeving is heel onduidelijk maar de ombouwer zei nu net nog dat ze strenger en strenger worden! En ja als je zonder ombouwer gaat moet je bij de fabrikant zelf een goedkeuring loskrijgen en niet elk merk geeft dat makkelijk. Succes!
Beste,
na een Sprinter 15 jaar geleden en een Transit 7 jaar geleden ben ik nu bezig met een Caddy Maxi
Sprinter : geen probleem bij Mercedes : naar dealer, 3 dagen wachten en 100 E
Ford idem, maar nu moest er ineens “stromens water” bij zijn.
Nu VW : dealer ;”hoe, wat, waar ????? nooit van gehoord”; inderdaad, wie heeft er nu van een VW mobilhome gehoord. Na deze hindernis de Vlaemsche regering.
Een hele lijst onbegrijpelijke opmerkingen zoals “bed past niet in auto”, terwijl er wel een slaapplaats is van 200 x 50 cm. “De kader” (bedoeld wordt het bed) kan niet aanzien worden als tafel” terwijl er aan de keukenblok een vouwtafel is (met foto)
Nu moet ik terug naar de TC (alhoewel de stationchef niet goed weet waarom)
voor allen : veel sterkte
Ludo
Dag Ludo, info is niet altijd zo duidelijk te vinden maar als je wil homologeren naar camper zijn er wel een aantal duidelijke en strikte voorwaarden in. En helaas ziet het er naar uit dat ze hierin ook strenger en strenger zullen worden. Ik vermoed dat ze met bed bedoelen dat er een volwaardige éénpersoonsbed moet zijn en de keukenblok mag niet verwijderbaar zijn. Je moet effectief binnen koken en dat is misschien niet het geval in een volkswagen caddy? En je moet een volwaardige zitplek aan tafel hebben in het voertuig (dus niet buiten.)
Maar wat ik zie bij mensen met een caddy is dat zij de ingewikkelde homologatie eigenlijk niet aangaan. En vooral zorgen dat ze gewoon fijn kunnen roadtrippen met een opvouwbare module en een losse keuken. Succes alvast.
Hallo,
Volgens dat ik eruit versta , mag ik een bed en kastjes in een lichte vracht plaatsen zonder dat de keuring er moeilijk over gaat doen, ik zou geen aanpassingen doen om vensters, gewoon enkel binnen inrichten, alvast bedankt.
Dit kan inderdaad in principe. Het enige waar je dan nog moet op letten is dat je niet over je gewicht gaat.
Als je binnen het gewicht blijft is dat idd geen probleem.
Bij aankoop niet op gelet !
Ingeschreven als personen vervoer (minder validen / rolwagen )
Door mij verbouwd als camper
Betaal rijbelasting als personen vervoer ( 700 € )
Hoe krijg ik dit geregeld …. reeds vele telephonische pogingen gedaan … steeds zonder gevolg !
Bijkomende moeilijkheidsgraat … voertuig geimporteert uit frankrijk Renault master 2011
Keuring vermeld geen gelijkvormigingatest vereist …
Kontakten met invoerder Renault Belgie om attest te bekomen dat het op huidige chassisnummer ook als bestlwagen mag worden ingeschreven zijn hopeloos !!
Zou het liefst als camper ingeschreven krijgen …
Raad en help aub ..
Helhttps://www.liesellove.be/wp-admin/tools.phpaas kan ik je daar zelf niet bij helpen. Ik denk dat je best raad zoekt bij een ombouwer die je hier administratief misschien nog mee wil helpen.
Hallo Liese,
Bedankt voor al je info over hoe je je ombouw aannam.
Op dit moment staan wij op het punt om een voertuig mercedes sprinter 516 L3h2 aan te schaffen. Ivm de goedkeuring van Mercedes wou ik je vragen als wij elke keer wij een voertuig op het oog hebben moeten checken via een cop bedrijf of we dit voertuig mogen aanpassen via het VIN nummer? Want als de verkoper iedere keer 2W moet wachten op een antwoord verkopen ze liever sneller aan iemand anders. Ook kost dit iedere keer 75 euro. Kunnen we dit niet rapper te weten komen via Mercedes? Alvast bedankt. Groeten Pieter
Hey Pieter, ik regelde dat via een officiële ombouwer, misschien kan je daar eens je oor te luisteren leggen.
Ik denk dat sommige merken daar vlot in meegaan, anderen niet. Ik had geen goedkeuring voor we begonnen maar via de ombouwer wist ik eigenlijk wel dat het goed kwam.