• Hier is hij dan toch een deeltje van mijn Sirocco
  • Jullie hadden nog het resultaat tegoed van mijn gele project
  • Ik wou vandaag heel trots mijn nieuwste naaisel tonen Het
  • Omdat ze nog steeds mijn baby is en ik het
  • Ik werkte jarenlang als creatief beeldend therapeut in een psychiatrisch
  • Van die weekends met een gouden randje waardoor het steekt
  • Het was een intense dag met vooral veel spanning voor
  • Zoals jullie misschien wel weten ben ik gek op onze

Subscribe to our Mailing List

Get the news right in your inbox!

6 tips om een Jetlag goed te verteren, ook met kinderen!

28 juli 2019
jetlag vliegen met kinderen

6 tips om een Jetlag goed te verteren, ook met kinderen!

28 juli 2019

Je kinderen overal mee naartoe nemen, dat is geweldig. Dromen van samen de wereld ontdekken in alle rust en vrede. Hoe schoon kan het zijn? Maar eerlijk is eerlijk, soms is het gewoon pittig en passeren er extra uitdagingen op je reispad. Vermoeide kindjes bijvoorbeeld en bij reizen naar de andere kant van de wereld hoort vaak ook een Jetlag. De gouden tip om een jetlag te vermijden, bestaat er helaas niet. Bovendien is de ene mens er gevoeliger voor dan de andere, en dat geldt ook voor kinderen. Maar met enkele tips kan je er toch voor zorgen dat hij makkelijker te verteren is. Jaja, ook bij je kinderen. Driemaal hoera dus want zegt manlief de volgende keer als je spreekt van een verre reis: “Ja maar ja, die jetlag vrouw.” dan heb jij direct het pasklare antwoord terug.

Jetlag Aan boord

Vanaf je aan boord gaat (ideaal is eigenlijk vanaf je je woning verlaat), verzet je je klok en leef je volgens het uur van de bestemming. Wist je trouwens dat een vliegtuig zich hier ook naar aanpast? Bijvoorbeeld door de cabine te verduisteren als het nacht is in het land van bestemming. Geef het goeie voorbeeld aan je kinderen en probeer dan te slapen. Het grote voordeel van zo een nachtvluchten is trouwens dat je ergens overdag aankomt op je bestemming want daardoor heb je vaak ’s avonds direct een goeie nachtrust.

Jetlag en Bioritme

Op reis merk je vaak dat ons bioritme een wonderbaarlijk gegeven is. Vaak word je toch gewoon wakker op het uur dat je in België opstaat. Daar zit je dan in een ver land met nog een lange nacht voor de boeg of net omgekeerd natuurlijk: kei vroeg wakker zijn en weten dat je binnen enkele uren allicht doodmoe bent. Maar hoe werkt dat nu precies? Wel, als je naar het westen reist, dan is de kans groot dat je ’s ochtends heel vroeg wakker wordt. Laat in dit geval voor vertrek je lichaam al rustig wennen door een uurtje langer op te blijven dan normaal.

Vlieg je naar het oosten, dan werkt het natuurlijk in omgekeerde richting. Laat je kindje ter plaatse wat langer opblijven dan normaal en zijn ze moe tegen de middag? Laat ze dan een middagdutje doen. De dagen voor je vertrekt probeer je eerder naar bed te gaan.

Jetlag vliegen met kinderen

Jetlag en Kleine dutjes tussendoor

Wat je ook doet, ga vooral overdag geen uren gaan slapen als je nog moet aanpassen aan de nieuwe tijdszone. Een klein dutje tussendoor kan natuurlijk nooit geen kwaad maar beperken in tijd is echt noodzakelijk. Slaap je te lang en vooral, laat je je kinderen te lang slapen, dan is de kans groot dat je een jetlagbaby/kind creëert. Soms even op je tanden bijten is gewoon nodig. Maar goed nieuws: kinderen zijn het gewoon vaak kleine dutjes te doen en in de meeste gevallen merk je dat zij zich veel sneller aanpassen aan dat nieuwe uur dan wij als volwassene.

Jetlag en Doodmoe zijn

Het is verleidelijk om bij een doodmoe gevoel toch toe te geven aan de slaap. Zoals eerder beschreven kan een klein middagdutje geen kwaad. Maar ga nooit direct slapen en probeer gewoon iets leuks te doen. Zoek het daarbij vooral niet te ver: een speeltuin in de buurt, het zwembad van het hotel ontdekken of iets lekkers gaan eten. Wat je ook doet, zorg gewoon dat het leuke en/of verfrissende activiteiten zijn, waardoor je die vermoeidheid weer een beetje vergeet. Doe wel niet te zot want anders krijg je opgedraaide, hysterische kinderen en dat wil je nu ook weer niet.

Jetlag vliegen met kinderen

Jetlag en het Daglicht

Het klinkt onnozel he maar zoek gewoon het daglicht op. Door blootstelling aan daglicht kun je je hersenen ertoe bewegen om de jetlag sneller te overwinnen.

Jetlag – Apps: Timeshifter & Chronoshift

Timeshifter en Chronoshift zijn apps voor je smartphone en je bestrijd er een jetlag mee. De app Timeshifter vertelt je op basis van enkele gegevens die je invoert, wanneer je licht moet opzoeken of juist niet, wanneer je moet slapen en zelf wanneer je cafeïne moet vermijden of juist niet. Je kunt de app gratis uittesten maar op jaarbasis dien je wel voor deze app te betalen.

Met Chronoshift kun je het ritme in de dagen vooraf al aanpassen aan de tijdzone van de reisbestemming. De app vertelt je per dag wanneer je moet opstaan en wanneer je moet gaan slapen. Zo is de overgang in het land van bestemming niet meer zo groot.

Jetlag vliegen met kinderen

In mijn boek “Ik ga op reis en ik neem mee… de kinderen!” vind je nog heel wat extra tips. Vergeet echter niet dat ondanks alle tips er geen wondermiddel bestaat en je soms gewoon eventjes door de zure appel moet bijten. De juiste instelling is trouwens alles. Bereid jezelf erop voor dat het best mogelijk is dat je kindjes last zullen hebben van een jetlag. Mindset is everything.

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

×