“Ik heb geen tijd voor mezelf.” 
“Ik heb geen tijd om iets te naaien.” 
“Ik heb geen tijd.” 
Ik lees het zo vaak op sociale media…
Denk het vaak zelf!
Nachten van vijf uur dat is hier standaard geworden. 
‘t Lichaam vertelt me echter al een tijdje: 
“Lies, dit kan ik niet aan, je moet stoppen met me dit aan te doen, geef me meer rust.” 
Na een inzichtgevend weekend kwam ik tot het besef dat er iets moet veranderen. Mijn hoofd brekend over hoe, dacht ik plots aan mijn pinterestbord ‘Organize’ en zo ging de bal aan het rollen. Sindsdien ben ik op zoek naar hoe ik op comfortabele manier alles wat ik wil en moet doen in 24 uur, gedaan krijg, zonder mijn slaap er voor te laten. 
Onmogelijk denkt u? 
Met een beetje organisatie kan je enorm veel bereiken en krijg je zelfs tijd voor leuke projecties zoals deze en deze
Gezien de vele vragen over hoe ik het klaarspeel en soms ook wel de bezorgde blikken, laat ik jullie de komende weken kennis maken met mijn schema’s en structuur. Verwacht geen kant en klaar antwoord maar inspiratie en hulp om er zelf iets van te maken! 
De eerste vraag die je jezelf moet stellen: waar loopt het voor jezelf mis?
In mijn geval was dat de chaos in mijn huis en bijgevolg in mijn hoofd. 
Dat huishouden op orde krijgen leek me bijna onhaalbaar maar de lijstje die ik de afgelopen weken maakte, helpen. Maar naast alle wekelijkse taken heb je ook dingen zoals de ramen lappen, de kasten poetsen, de frigo proper maken, de administratie doen, … 
Dit in orde krijgen leek me bijna onhaalbaar maar toen dacht ik: 30 dagen lang elke dag een extra taak, dan moet het goed komen. 
Dus: 
“The 30-Day Challenge” 
Doet u mee??? 
U kunt samen met mij starten maar kan dit evenzeer op een later moment gaan doen. Je kan mijn lijst volgen, maar ook je eigen lijst samenstellen. Er is maar één regel: 30 dagen lang moet je elke dag je geplande taak uitvoeren: moe, ziek, lastige kinderen, vervelende werkdag… Ze mogen geen aanleiding vormen tot het skippen van je taak. Maak net zoals mij een fotoverslag en post het onder de hashtag #30DayChallenge. Dat maakt het net iets amusanter!
Na 30 dagen is het de bedoeling je huis redelijk op orde te hebben. Vergeet niet dat je ondertussen ook nog de gewone taken moet uitvoeren want anders heb je na 30 dagen op andere vlakken een probleem! Hoe ik dat georganiseerd krijg, vertel ik jullie later… 
Wens me nu alvast veel succes… ;-) 

“It only takes a month to break bad habits, implement new routines and change your life for the better.” 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

53 reacties

  1. Awel sè, ik doe mee ! Ik zal er waarschijnlijk mijn eigen lijstje van maken maar het is een stimulans om het samen te doen ! Zo herkenbaar wat je in dit bericht vermeldt ! Samen geraken we er wel door. Eigen aan creatievelingen, bezige bijen dit probleem. Ik ben enthousiast en vertelle het voort, zal er ook over bloggen.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    1. Oh Liesel, heb je misschien een leeg sjabloontje waar we onze eigen taken kunnen op invullen ? Dat zou handig zijn om mee te werken. Als dat niet teveel van je vraagt? Ik ben niet zo handig in die dingen. Alvast bedankt !

    2. Het is een voorzichtige vraag, geen bevel hé. Als het niet gaat, even goede vrienden hoor ! Mijn takenlijst kan ook inspirerend werken voor haar hé ! Dus allebei win win.

    1. Riet, de kans dat we falen is groot (*Foei Lies*) maar de clue is wat gedaan is, is gedaan… vandaag werd ik eufoor van mijn uber nette microgolfoven en de clue: ik had er bijna geen werk aan (lang leve pinterest en zijn fantastische tips ;) )

  2. Heel herkenbaar! Zoveel te doen, zo weinig tijd. En er zijn altijd wel van die spelbrekers, zoals een afwasmachine die je na een jaar in de steek laat en de technieker die pas een week (!) later kan komen…

  3. Goed plan! Veel succes ermee!
    Ik ben erg benieuwd hoe jij de taken in dat lijstje 30 opeenvolgende dagen kan doen. De oven en microgolfoven kuisen op een weekavond, tot daar aan toe. Vele andere taken zijn ook zeker haalbaar. Maar alle ramen beneden kuisen? Hoe krijg je dat er nog bij? Zeker nu het donker is om half 9. Kussens en zetelovertrekken wassen? Volgende dag dan drogen en alles ook terug op z'n plaats krijgen + de taak van die dag erbij. Garage of bureau opruimen? Daar deden wij meerdere dagen over. Ik denk nu wel aan de weekavonden hé, niet aan weekenddagen. Maar dan nog ;-) Zeeeeer benieuwd naar hoe je het gedaan krijgt. Wie weet begin ik er dan ook eens aan… Good luck!

    1. Bij mij zijn die ramen beneden goed te doen :) ik stelde dan ook de lijst op naar de hand van mijn woning :) aanpassen mag je zeker doen, je kan ook splitsen over twee dagen of het op een weekenddag doen :) de taken van de dag heb ik voor mezelf ook al opgelijst en dat valt best mee (waarover later meer ;) )

  4. Ik heb met veel plezier je berichtje gelezen.Ik doe dit al jaren zo.Ik heb hier een belangrijke regel :doe wat maar 2 minuten duurt direkt(na gebruik microgolfoven proper maken,vaatwasser,tijdschriften opruimen)
    .Aandachtspunt voor het buitenwerk (ramen lappen ,in de tuin werken)lukt niet als het regent…En gun jezelf af en toe een momentje van rust.

    1. Daar wil ik toe komen dat de dingen die normaal maar twee minuten duren onmiddelijk gedaan worden maar daarom moet je starten met een propere lei ;-)

  5. ik krijg al stress als ik dat lijstje zie en bedenk dan "hum, dat moet ook allemaal eens gebeuren"… toch het aanbod van mijn man overwegen om de poetsvrouw elke week te laten komen? :-)) Nee serieus, ik vind jouw challenge de max, ik geef alleen eerlijk toe dat ik sinds de geboorte van Jade véél makkelijker 'foert' kan zeggen. Vroeger lag ons huis piccobello in orde, elke dag opnieuw, en kon je van de vloer eten. Nu zou het wel eens kunnen dat je 10 verschillende koekjeskruimels tegenkomt… Bon ja, de kat kan er maar goed mee zijn ;-)

  6. Succes ermee.Ben ik blij dat ik part time werk en dan nog regelmatig in het weekend met het gevolg dat ik door de week vrij ben en dan veel gedaan krijg omdat ik dan alleen thuis ben,hé!Geen afleiding van man en kinderen maar vlot door werken om erna te kunnen naaien of iets voor mezelf te doen.

  7. Ik doe mee, punt aan de lijn, no more excuses! Maar wel met mijn eigen lijstje want ovensen ramen poetsen laat ik aan de poetsvrouw over ;-). Andere taken genoeg naast drie kinderen (op)voeden, wassen, bezighouden in combinatie met een fulltime job en avondschool. Dus… vnv pakken we die 15kg administratie die zich ophoopt eens aan! (Tussen haakjes, speelgoed van de kinderen opruimen en sorteren… no shit, maar daar ben ik dus met gemak 3u mee bezig nadat de kleinste de lego en playmobil van de twee anderen heeft ontdekt!)

    1. Hier is het enkel de speelgoedmand van Axelle dus dat valt nog mee ;-) maar de lijst aanpassen moet je gewoon doen :-) het is er eentje ter inspiratie die voor mij werkt maar de clue is er gewoon voor gaan :-) en als je mega tips vindt om dingen mega snel aan te pakken: laat het vooral weten ;-) (ik moet nu nog even uitdokteren hoe ik het morgen ga doen met de naailes ha ;-) )

  8. Ik ga de challenge ook aan, weliswaar met een andere lijst. Sinds het overlijden van mijn moeder, blijf ik elk excuus gebruiken om ons huis er te laten uitzien alsof er een bom is ontploft, een bom gevuld met rommel en onnodig materiaal. Ik ga mij sebiet ne keer een lijstje maken. Moet toevallig lukken dat ik deze morgen al eens vlug had gelezen en gepind, dus ik heb mezelf een schop onder m'n kont gegeven en heb mijn bovenste keukenkasten al ne keer leeggemaakt, extra grondig schoongemaakt en overbodig spul in de vuilnisbak gegooid. Mijn challenge kun je volgen op mijn blogje. Veel succes aan iedereen die de uitdaging aanneemt.

  9. Ik zat te broeden op een gelijkaardig idee en jouw post is misschien mijn trap onder de kont… Alleen twijfel ik ook aan de haalbaarheid van sommige 'dag'taken. Ik kan wat werk verzetten, maar ben nu ook geen superwoman. De kindjes, de dagelijkse taken en mijn schoolwerk eisen heel wat tijd op, dus op een avondje de garage schommelen? Mission impossible… ;-)

    1. Voor mij is de garage de stoffenshop dus je moet het binnen zijn proporties zien :) belangrijk is dat je het naar je eigen leven/huis/situatie/huishouden aanpast en het gaat er vooral om doe dertig dagen lang taken die je anders vooruit blijft schuiven :) om erna met een schone lei te beginnen zodat we af kunnen van die vreselijke uitdagingen ;)

  10. Heel herkenbaar, dat tijdsgebrek. Ondanks goede voornemens betrap ik er mezelf steeds opnieuw op dat ik in de situatie beland waar ik te veel verg van mezelf en waarbij bepaalde zaken moeten wijken. Ben nu zelf ook bezig aan de missie "organiseer je leven" :p Gaat ook wat over op mijn blog te lezen zijn :) En die 30 Day-challenge ga ik zeker meedoen (maar met een weekje vertraging).
    Groetjes,
    Stephanie

  11. Grappig, vandaag passeerde 90% van wat op jouw lijstje staat mijn gedachten en vroeg ik mij af wanneer ik dat allemaal eindelijk eens zou gaan doen. Ik ben dan maar met een nieuw naaiprojectje begonnen ;-) Misschien meedoen dus..

    1. Plan het in, voor mij was 1 oktober de goeie datum maar je kan perfect morgen, volgende week, volgende maand starten :) het gaat erom 30 dagen iets te doen :) mijn microgolfoven is alvast nog nooit zo proper geweest (op de levering na ha)

  12. Dat lijstje van jou lijkt zo aanlokkelijk, want als dat allemaal gedaan is, dan zou mijn huis er echt wel een pak beter uitzien! Dus ik doe mee (of ik het volhou dat weet ik niet, maar zoals jij ook zegt, wat gedaan is, is gedaan). Zal eerst eens werk maken van een aangepaste lijst en dan gogogo ;-). Enne, bij jouw dag 23 zal je waarschijnlijk wel wat zuchten, niet ;-)?

  13. Ik ga de challenge aan en hoop op de dagen dat het foert gevoel naar boven komt, ik hier toch yes we can gevoel terug vind. De combinatie van alles samen: alleenstaande huishouden, fulltime job, sociaal leven, viervoeteraandacht soms zo'n puzzel maar
    YES WE CAN!!!

  14. Goed ideetje van je! Ik doe het ook zo! Ik maak een plan: die week poets ik die kast uit, die week die kast… en das haalbaar! En ik vind ook: een ordelijk en proper huis zorgt voor veel rust in mn hoofd!

  15. 't Zal aan de tijd van het jaar liggen zeker? Hier ook volop bezig met alles op orde te krijgen. Is al tijdje aan de gang eigenlijk. Alles wat ik het laatste jaar niet gebruikt heb of nodig had, vliegt het huis uit. Een paar dinges met emotionele waarde ontglipten de dans. Heb vorige week ook een lijstje gemaakt met wederkerende to do's. Voorlopig even zelfs geen tijd om er elke dag nog iets extra's bij te doen… Maar mss kan ik me beter toch even aansluiten :-) Veel succes ermee!

  16. Zo herkenbaar! Ik ben van nature geen 'netheidfreak' en kan al eens iets laten liggen (tot grote ergernis van mijn man). Heb inderdaad al ondervonden door een lijstje te maken je het het vlugger gaat doen. Misschien doe ik wel mee. Maar niet ziet zeker of ik het volhou, ok, ik doe mee. Eerst een lijstje maken. (Dan de boven kuisen; kleren in de kast doen, stofzuigen, dweilen,…), en dat voor 11 uur want dan moet ik weg. (Zal gas moeten geven). Of ik doe eerst de boven, ga dan naar mijn afspraak en denk ondertussen wat er in het lijstje moet komen.
    Veel succes dames!

  17. Goed plan! Sinds september ben ik thuis op woensdag en ik dacht om elke woensdag een "grote" taak erbij te nemen: keukenkasten uitkuisen, muren in badkamer afwassen, … maar het is een feit dat dat niet lukt nu onze kleine man naar school gaat en dus op woensdagnamiddag tijd/aandacht van mij wil.
    Jouw plan om elke dag een kleiner taakje te doen, lijkt me dus ideaal om de chaos systematisch aan te pakken!
    Ik ga ook mijn eigen versie opstellen en dan vliegen we er vanavond in!
    Ik ben in elk geval al gemotiveerd, wetende dat ik niet alleen ben :-)
    Succes!

  18. Zéér herkenbaar jouw lijstje. Ik zeul die al jaren mee. Soms worden ze afgewerkt, dan weer niet. Ik kan jou vanuit mijn ervaring, die enkele decennia meer bedragen dan die van jou ;) zeggen dat door scha en schande en zoveel meer, ik leerde om vooral in het NU te leven en met de stroom mee te gaan. Vooral je eigen stroom te volgen. Stop met te "denken" dat alles op orde moet, dat alles op tijd moet. Dit zijn de introjectjes die we meekregen in onze opvoeding. Die behoren tot onze westerse context. Probeer vooral los te laten ipv vast te houden en jezelf in regeltjes en vaste structuren aan te passen. Dit werkt niet. Totaal niet. Je kan hier nu reeds over nadenken of binnen 30 jaar als ook jouw lijf je duidelijk begint te maken dat je vast (letterlijk) zit in een systeem die je eigenlijk niet het jouwe had willen maken. Dit is geen raad van tante Kaat, gewoon een ervaringsdeskundige die haar mond opendoet ;)