We hebben het allemaal druk: veel werken, sociale verplichtingen en we willen ook nog tijd vrijmaken voor onze hobby’s. En dan vergeet ik nog onze ouderlijke taken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we soms vergeten om goed voor onszelf te zorgen. Maar zelfliefde en zelfzorg zijn belangrijk, dat ontdekte ik hardleers. Daarom geef ik graag enkele tips over hoe je eenvoudig voor meer zelfzorg/liefde kunt zorgen. 

Maak tijd voor jezelf

Het is makkelijk om jezelf te vergeten als je het druk hebt. Maar net dan is het belangrijk om tijd voor jezelf te maken. Blokkeer in je agenda een momentje voor jezelf, waarin je even helemaal niets doet. Vooral dat niets doen is belangrijk, het lekker traag aanpakken. 

Voor mij gaat dat moment echt samen met koffie. Zelf koffie malen bijvoorbeeld, daarvoor moet je natuurlijk eerst koffiebonen kopen, en genieten van de aroma’s die vrij komen. Om daarna zelf slow koffie op te gieten. Al moet ik toegeven dat ik vaak voor gemalen koffie ga en de eenvoud van mijn koffiezet. Maar bon, you get the point, het is een kleine manier om tijd voor jezelf te maken.

Word expert in mild zijn voor jezelf

Zelfcompassie is de daad van jezelf met vriendelijkheid en begrip behandelen. Oftewel mild zijn voor jezelf. We bekritiseren onszelf vaak (I’m really the best in it), maar zelfcompassie moedigt ons aan om zacht en vergevingsgezind te zijn. 

Om mild voor jezelf te kunnen zijn, moet je natuurlijk eerst kunnen herkennen wanneer je zelfkritisch bent. Dat vraagt wel wat oefening want je moet heel bewust bij jezelf blijven. Eens je die gedachten opmerkt, vervang je die negatieve gedachten door vriendelijke en ondersteunende woorden. Behandel jezelf zoals je een dierbare 

behandelt wanneer deze een moeilijke tijd doormaakt. 

Stel grenzen

Grenzen stellen is een daad van zelfzorg. Het is noodzakelijk om je grenzen te erkennen en ze aan anderen te communiceren. Grenzen stellen betekent “nee” zeggen wanneer je dat nodig hebt en je eigen behoeften prioriteren. Het is niet egoïstisch om voor jezelf te zorgen. 

Omring jezelf met positiviteit

De mensen en omgeving om ons heen kunnen een grote invloed hebben op ons welzijn. Omring jezelf daarom met mensen die je steunen en positief zijn. Vermijd zij die je naar beneden halen of die je energie wegnemen. Creëer ook een omgeving die je helpt om je goed te voelen, mooie muziek te luisteren en/of je huis op te ruimen. Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken in hoe je je voelt.

Onthoud vooral dat het niet voor niets is dat men zegt dat je het gemiddelde bent van de vijf mensen die het dichtst bij jou staan. Skip dus die mensen die je positiviteit aantasten. 

Boek een reisje

Wat me altijd helpt wanneer ik in een negatieve spiraal zit, is me onderdompelen in reisinspiratie om zo uiteindelijk zelf een nieuwe trip vast te leggen. Ik kan uren rond surfen op Instagram en Pinterest en reismagazines lezen tot ik de vibe helemaal voel. Of je leest gewoon blogs zoals deze waar je meer dan genoeg inspiratie op kan vinden. ;-) 

Zelf nog een goede tip te geven om aan je zelfliefde en zelfzorg te werken? Drop ze gerust in de comments. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.